BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem veszik komolyan az eurót

Az eurózóna tagországaiban működő kis- és közepes vállalkozásoknak mindössze egynegyede tett előkészületeket a valutacsere lebonyolítására -- derül ki a legfrissebb Eurobarometer-felmérésből. Az Európai Bizottság szerint ez az arány aggasztóan alacsony, ezért mindenképpen fokozni kell a felkészülés ütemét.

A tizenkét érintett uniós országban a kis- és középvállalatok 26 százaléka nyilatkozott úgy, hogy felkészült az euró megjelenésére, 23 százalékuk ezzel szemben úgy látja: nincs is szükség ilyen előkészületekre. Az előző, szeptemberi felmérésben szereplő 42-ről 51 százalékra emelkedett azon társaságok aránya, amelyek legalább az átállásra vonatkozó terveket elkészítették, ám ezek végrehajtásában alig tapasztalható haladás. Sok vállalati vezető csak az euróbankjegyek és -érmék 2002. január 1-jei megjelenése után tervez változtatásokat végrehajtani cége működésében.
Az euró számlapénzként való alkalmazását illetően szintén nem tapasztalható érdemi előrelépés: a nemzetközi fizetések alig egyharmadát bonyolítják a cégek euróban, az egységes pénznemben vezetett bankszámlák aránya pedig mindössze 3,9 százalék. A 2000 végi állapotokat tükröző Eurobarometer-felmérés szerint a magánforgalomban ennél is csekélyebb -- a fizetések terén alig 1,5, a bankszámlák arányát tekintve 1,6 százalék -- az euró szerepe.
Mindezen adatok fényében az Európai Bizottság a felkészülés gyorsítására szólítja fel az eurózóna kis- és közepes vállalkozásait. Erkki Liikanen vállalkozásügyi biztos szerint haladéktalanul lépéseket kell tenni annak érdekében, hogy a cégek januártól kizárólag euróban bonyolíthassák le számlaforgalmukat. Ehhez ugyanis jó előre át kell állítani a számviteli rendszereket -- figyelmeztet Liikanen. Brüsszel a maga részéről információs anyagokkal, tanácsadással és képzéssel segíti a vállalatok felkészülését, és együttműködésre kéri a tagállamok illetékes hatóságait is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.