Az interneten keresztül árukat és szolgáltatásokat kínáló vállalkozások forgalmának megadóztatásáról az EU svéd elnöksége kompromisszumos javaslatot szeretne letenni a március végi stockholmi csúcsértekezlet asztalára. A szakminiszterek múlt heti tanácskozásán azonban komoly nézetkülönbségek mutatkoztak egyes részletek tekintetében -- írja a Financial Times Deutschland.
Belgium szerint új központi szervet kellene létrehozni, amely részben átvenné a tagállamok hatóságaitól a szóban forgó adónem kezelését. Nemcsak az lenne a feladata, hogy regisztrálja a bevételeket, hanem az is, hogy -- egyfajta "klíringházként" -- elossza a tagállamok között a harmadik országokban bejegyzett vállalkozásoktól beszedett adót. A folyamatok központosítása azért különösen fontos, mert csak így van esély a visszaélések elleni hatékony fellépésre. Az internetes kereskedelmet így is nehezen tudják ellenőrizni a pénzügyi hatóságok, különösen akkor, ha az unión kívüli cégről van szó -- hangzik az érvelés.
London és Dublin ugyanakkor úgy véli: semmi szükség az új szervezet létrehozására, az azzal járó költségek vállalására, hiszen a nemzeti adóhatóságok képesek lesznek ellátni az internetadó bevezetésével járó pluszfeladatokat. A szóban forgó adónem az első években különben sem hozna jelentős bevételt -- hangoztatják. Berlin szintén ellenzi a széles jogkörrel felruházott uniós adóhatóság felállítását. Német vélemény szerint ehelyett egy elektronikus cím is megtenné, amelyen gyűjteni és az illetékes nemzeti szervekhez továbbítani lehetne az információkat.
A Németországban megjelenő üzleti lap szerint egyelőre nincs kilátásban az egyezség. Márpedig a pénzügyminiszterek által tavaly novemberben kialakított menetrend június végéig irányozza elő az internetes adóra vonatkozó konkrét előterjesztés megalkotását. A svéd kormány pedig nem szeretne kifutni az időből, ezért igyekszik a stockholmi csúcsra legalább munkaanyag szintű tervezetet kidolgozni.
Bizakodásra adhat okot mindenesetre, hogy a dokumentum egyes más pontjai kapcsán már egyezség mutatkozik a tizenötök között. Ilyen például, hogy a harmadik országból származó vállalkozásoknak elég lenne egyetlen EU-tagországban bejegyeztetni magukat ahhoz, hogy mindegyikben kínálhassák szolgáltatásaikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.