Az orosz űrkutatás idei, szűkösebb anyagi támogatása miatt döntöttek a Mir-program befejezéséről és a már tizenöt éves, de amúgy jó állapotban lévő űrállomás megsemmisítéséről. Az Egyesült Államok e célra szánt forrásaihoz képest csupán tizedakkora orosz űrköltségvetésből a továbbiakban csak a nemzetközi űrállomáson lévő program lesz finanszírozható.
Az elmúlt hetekben az InfoTelesys Inc. állítólag vételi ajánlattal állt elő, amelynek révén megspórolható lett volna a mostani manőver mintegy negyvenmillió dolláros költsége is. Elképzeléseik szerint az űrállomás felhasználásával 2-15 ezerszer gyorsabb internetes hozzáférést lennének képesek szolgáltatni, a terv azonban feledésbe merült, és Mir már közelít a Földhöz.
Az első fázisban a Föld felső légkörében passzív fékezés révén közeledik az objektum, egészen mintegy 240 kilométeres magasságig -- mondta lapunknak a TIT Budapesti Planetárium igazgatója, Horváth András. A tervek szerint ezt az impulzusjellegű aktív fékezés fázisa követi, amelynek során a fékező hajtóműveket ki-be kapcsolják hozzávetőlegesen 160 kilométeres magasságig. A harmadik, végső fázis péntek hajnalban veszi kezdetét, ekkor az Atlanti-óceán felett jár majd az objektum, a folyamatos fékezés Európáig tart, ezt követően Kelet-Ázsia felett, 100 kilométeres magasságban, másodpercenként öt kilométeres sebességgel éri el a földi légkört. Ebben a magasságban először a napelemek és az antennák égnek el, a fő szerkezeti elemek szétválása pedig 80-90 kilométeren következik be. A szétszakadó modulok további kisebb darabokra esnek szét; az űrállomás teljes széttöredezése várhatóan 40-50 kilométeres magasságban befejeződik, s a darabok nagy része elég a légkörben. A mégis megmaradt roncsok várhatóan Ausztrália partjaitól 1500-2000 kilométer távolságban péntek reggel fél nyolc óra tájban hullanak majd a tengerbe.
A körzetben található a Fidzsi-szigetek néhány gyéren lakott tagja, itt a helyi hatóságok felhívták a lakosok figyelmét, hogy a biztonság kedvéért a reggeli órákban fedett helyen tartózkodjanak. Az eseményt már hetek óta élénk nemzetközi sajtóvisszhang kíséri, ennek tudható be, hogy egy vállalkozás 6500 dolláros jegy ellenében az extremitást kedvelők részére a becsapódást nyomon követő repülőutat kínál a veszélyeztetett zónán belülre.
Az orosz űrkutatóknak már nagy a tapasztalatuk az irányított lehozatalban. Jelen esetben a Mirhez korábban felküldött Progressz teherűrhajó gondoskodik az üzemanyag-ellátásról, hajtóműveivel pedig részt vesz a fékezésben, és bármilyen irányításbeli hiba esetén számítógépei automatikusan átveszik a vezetést. Az Orosz Űrügynökség a szokásoknak megfelelően 200 millió dollárig terjedő kártérítésről szóló szerződést írt alá három biztosítótársasággal. Horváth András elmondása szerint eddig még nem volt példa űrállomások lezuhanásából származó balesetre. Legemlékezetesebb a Szaljut--7 űrállomás 1991-es chilei--argentin határon való visszatérése és a Skylab 1979-es szerencsés földet érése. A 75 tonnás amerikai űrállomás lehozatalánál ugyanis a napaktivitás miatt megnövekedett légsűrűség következtében Ausztráliát gyakorlatilag "végiggéppuskázták" az űrbázis alkatrészei, de baleset ebből nem lett. A közel 140 tonnás Mir földre hozatalánál ugyan szintén erős napaktivitás várható, de a korábbi tapasztalatokból okulva, a megfelelő óvintézkedések mellett az orosz irányítási szakemberek biztonságos landolást ígérnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.