A tavalyi utolsó negyedév bruttó hazai terméke 0,8 százalékkal haladta meg a július--szeptemberi három hónapban kimutatottat, és 3,2 százalékkal állt magasabban, mint 1999 utolsó három hónapjában. A tavalyi harmadik negyedévben viszont a gazdaság 0,6 százalékkal csökkent az azt megelőző három hónaphoz képest.
Az év végi élénkülés ily módon éppen csak arra volt elegendő, hogy Japán formailag elkerülje a recessziót, ami egy általánosan elfogadott definíció szerint két egymás utáni, visszaeső növekedéssel járó negyedév esetében mondatik ki. A japán gazdaság 2000 egészében 1,7 százalékkal növekedett, az 1999-es 0,8 százalékos ütem után.
A tavalyi utolsó hónapokban csak a vállalati beruházások tartották a vízvonal felett a japán gazdaságot, miután a harmadik negyedhez képest 6,8 százalékkal emelkedtek, és önmagukban 1,1 százalékponttal vitték feljebb a GDP-növekedési muatatót. Továbbra is vérszegény viszont a lakossági fogyasztás, amely 2000 utolsó negyedében az előző negyedévhez képest 0,6 százalékkal csökkent, és összességében 0,3 százalékot vitt el az összesítő GDP-növekedési mutatóból. A japán GDP-ben 55 százalékos súllyal szereplő lakossági kiadások a július--szeptemberi időszakban még változatlan szinten voltak a korábbi három hónaphoz viszonyítva.
Elemzők szerint a most közzétett adatok annyiban tekintendők csalókának, hogy kialakulásukban még nem érződik az amerikai növekedésnek az utóbbi időben tapasztalható, erőteljes lassulása. Mivel ennek hatása a japán kivetelben csak ezekben a hetekben jelentkezik, ezért a prognózisok az idei első negyedévre, illetve ettől kezdve várnak negatív növekedést.
Az összképben a Reuters különösen aggasztónak tartja, hogy a valós GDP meghatározásohoz használt inflációs index -- az úgynevezett GDP-deflátor -- tavaly év végén 1,7 százalékos éves árszínvonal-csökkenést jelzett, ami erősebb, mint a harmadik negyedévi 1,4 százalék. Jóllehet az áralakulást jelző mutató lényegében 1998 második negyedéve óta van negatív tartományban, a japán jegybank elnöke szerint még nem lehet deflációs spirálról beszélni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.