BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átdolgozzák a közlekedési koncepciót

A közlekedési ágazat eddig négy projekthez nyert ISPA-támogatást -- mondta Fónagy János miniszter az Országgyűlés költségvetési bizottsága tegnapi ülésén. A projektek ez évi -- mintegy 37 milliárd forintos -- költségének felét adja Brüsszel, a másik felét hazai forrásból biztosítják. A központi büdzsé hozzájárulása 15 milliárd, a többit a szaktárca, illetve állami garanciával felvett hitel adja.

A közlekedés területén Magyarország hét átmeneti mentességi igényt nyújtott be Brüsszelnek. Ezek: a tehergépjárművek 11,5 tonnás tengelyterhelése, a közúti kabotázs (nem honos fuvarozók belföldön nyújtott szolgáltatása), környezetbarát tehergépjárművek adóztatása, vasúti pályához történő szabad hozzáférés és ennek díjai, belvízi flottakapacitás, zajos repülőgépek fogadása, valamint légiközlekedési piaci liberalizáció.
Az összeurópai közlekedési folyosók magyarországi szakaszainak 2008 végéig történő megépítése mellett a csatlakozás során kiemelt jelentőségűnek minősített további 7414 kilométer úthálózat burkolatmegerősítését tartja szükségesnek a miniszter. A mintegy tízéves megerősítő program az idén indul, becsült költsége 156 milliárd forint. Az ISPA előcsatlakozási alap csak a mintegy 466 kilométernyi TINA-hálózathoz tartozó útvonalak burkolatmegerősítéséhez nyújt támogatást. Az érintett hét főút pályázati anyagának technikai előkészítéséhez az unió 150 ezer eurós ISPA-támogatást adott. A tervezett útmegerősítés költsége 22 milliárd forint (85 millió euró), amihez 8,5 milliárd forintos ISPA-támogatást igénylünk.
Három vasúti projektet is jóváhagyott Brüsszel. Ezek összértéke a 2000--2006 közötti időszakra mintegy 190 millió euró. Az aláírt pénzügyi memorandumok szerint az idén 44 millió, jövőre pedig 31 millió euró támogatást kapunk. Ezekhez azonos összegű hazai hányadot kell biztosítani.
A projektek megvalósításához idén szükséges összesen mintegy 37 milliárd forint felét adja Brüsszel, a másik fele a saját erő rész. Fónagy János elmondta, a kormány idén februárban döntött arról, hogy az utóbbihoz 15 milliárd forinttal járul hozzá az általános tartalékból. A fennmaradó 3,5 milliárd forintot részben a tárca állja, a MÁV kormánygaranciával való hitelfelvétele is szóba jöhet.
A miniszter bejelentette, hogy a tárca dolgozik az 1997-ben elfogadott országos közlekedési koncepció átdolgozásán. A tervezetet várhatóan szeptemberben nyújtják be a kormánynak, és a tárca reményei szerint novemberben az Országgyűlés elé kerül.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.