Tovább növelhető a Svédországba irányuló magyar kivitel, miként van esély arra is, hogy további svéd működőtőkét vonzzunk be az országba -- hangoztatta Gálosfai Mihály, az ITDH stockholmi kereskedelmi szolgálatának irodavezetője annak kapcsán, hogy tegnap kétnapos beszállítói konferencia nyílt Göteborgban.
Svédország -- becslések szerint -- eddig 600 millió dollárt fektetett be Magyarországon, ami mintegy fele a jóval kisebb Finnország által ideérkezett működőtőkének. Szakértők szerint azonban növelhető lenne a svéd tőke állománya nálunk, ha például a már megtelepedett multinacionális cégek Magyarországra telepítenék k+f tevékenységüket, esetleg beszállítóik egy részét. További svéd befektetésekkel járhatna, ha Magyarország a Saab Gripen harci gép vételére vonatkozó svéd ajánlatot elfogadná, mondja Peter Larsson, a Saab stockholmi központjának szóvivője. A Világgazdaság kérdésére megerősítette, hogy a cég ellentételezési ajánlata él; ennek értelmében a Gripen-eladáshoz elvben olyan "csomag" járulna, amelyhez magyarországi svéd befektetések kapcsolódnának. Ennek összegéről azonban nem kívánt szólni. Ugyanakkor neve elhallgatását kérő stockholmi informátorunk szerint dollármilliárdokról is szó lehetne.
A Svédországba irányuló magyar export tavaly 12, az onnan származó import 16 százalékkal nőtt tavaly. A forgalomban továbbra is svéd aktívumot regisztrálnak.
Habár tavaly 5 százalékkal csökkent az élelmiszer-ipari kivitelünk, Gálosfai szerint az exportot e termékkörből lehetne erősíteni. Ehhez -- egyebek között -- komolyabb promócióra lenne szükség, mondta. A hagyományos magyar élelmiszer-ipari termékek mind ismertek a svéd piacon, a borok közül is jó néhány fajta kapható. Az ITDH stockholmi irodavezetője szerint ennél jóval többet lehetne értékesíteni a nagy felvevőképességű, de igényes svéd piacon. Jó minőségű, elsősorban palackos borokra mindenféleképpen lenne kereslet. A tavaly decemberben Stockholmban tartott magyar bornapon 11 magyar cég képviseltette magát termékeivel, s Gálosfai szerint a jövőben sok hasonló rendezvényre lenne szükség, nem csak a bor, de különféle élelmiszer-ipari termékek promóciója érdekében is.