A közvetlen területfejlesztési források az ezt a célt szolgáló pénzügyi eszközök között mindössze 5-6 százalékot képviselnek. Ez pedig nem elég a területfejlesztési politika hatékony érvényesítéséhez -- állapítja meg az az országgyűlési határozati javaslat, amely a területfejlesztési politika eddigi érvényesülését értékeli. Az előterjesztés leszögezi: a fejlesztési forrásokat növelni és decentralizálni kell ahhoz, hogy a felzárkózási folyamat felgyorsulhasson. Jelenleg ugyanis tízféle támogatás szolgálja a területfejlesztési célokat (így például a terület-, a gazdaságfejlesztési, a turisztikai célelőirányzat, a munkaerő-piaci alap, az agrártámogatások.) 1996 és 1998 között összesen 543,1 milliárd forint központi támogatás jutott területfejlesztésre. Ennek az összegnek azonban több mint a felét a címzett és céltámogatások, valamint az agrárdotációk tették ki. Ezek azonban csak közvetett módon szolgálják a területfejlesztés céljait.
A GDP-hez viszonyítva a legtámogatottabb megye Nógrád volt, a központi forrásokból az országos átlag 310 százalékát könyvelhette el 1998-ban. Budapest azonban a vizsgált három évben egyetlen forintnyi közvetlen területfejlesztési forrást sem kapott. Az egy lakosra jutó támogatások vizsgálatánál is a főváros végzett az utolsó helyen, 35 ezer forinttal, az élen Nógrád megye áll, lakosainak 73,7 ezer forint jutott. A hét régió közül a Nyugat-Dunántúl lakói kapták a legkevesebb támogatást, fejenként 39 ezer forintot.
A pénzügyi források között jelentős szerepet játszott a PHARE-támogatás. Nem feltétlenül az összege miatt, bár az sem elhanyagolható: 1994 és 1999 között 30 milliárd forint EU-s forrást költött el Magyarország. Ennél is fontosabb, hogy a PHARE-programok célja a területfejlesztés decentralizált intézményrendszerének fejlesztése volt. Öt év alatt öt területfejlesztési PHARE-program indult, és 12 határon átnyúló CBC-program. A támogatásból az ország egyes térségei eltérő mértékben részesedtek. A legtöbbet a legfejlettebb nyugati megyék, Győr-Moson-Sopron, Zala és Vas megye kapta. Jelentős forrásokat nyertek el a legrosszabb gazdasági helyzetben lévő Borsod-Abaúj-Zemplén és az elmaradott keleti régió térségei, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar megye is.
Az országgyűlési határozati javaslat felhívja a figyelmet arra, hogy az európai uniós támogatás feltétele a térségi programok kidolgozása. A regionális tervezés az utóbbi egy-két évben indult el. A megyék már elkészítették területfejlesztési koncepcióikat és van, ahol már programot is elfogadtak. A régiók is kidolgozták fejlesztési terveiket. Az előterjesztés beszámol arról is, hogy az ország településeinek mintegy 5 százaléka (147) nem vesz részt kistérségi társulásban.
A területfejlesztés intézményrendszerének működését alapvetően meghatározzák a vállalkozási övezetek. Az 1999-ben elfogadott országos területfejlesztési koncepció 11 vállalkozási övezetet jelölt meg. Azóta -- a határozati javaslat szerint -- csak a térségfejlesztő tevékenységek szervezése kezdődött el. A 11 vállalkozási övezet területén a hazai társaságok öt százaléka, azaz mintegy 39 ezer működött 1998-ban. Az övezetek mindegyikében található legalább egy ipari park. A javaslat bírálja, hogy nincs egységes, összehangolt adókedvezmény-rendszer. Ennek harmonizálása elengedhetetlen.
Az előterjesztés a területi társadalmi folyamatokat is vizsgálja. Így például kitér arra is, hogy míg 1998-ig a fővárosban és a Balaton térségében a lakosság jobb anyagi helyzete, addig Szabolcs-Szatmár és Hajdú-Bihar megyében a szociális támogatásoknak köszönhetően volt nagyobb az építési kedv. Nyolc év alatt az országban megháromszorozódott a telefonvonalak száma. A fővonalaké a községekben is már csak 27 százalékkal maradt el az átlagos szinttől 1998-ban. Negyven százalékkal több a gázzal ellátott lakás, 24 százalékkal emelkedett a közüzemi vízhálózatba bekapcsolt otthonok aránya. Ma már csatornázott területen él a lakosság több mint 60 százaléka. A lakásbekötési arány azonban még mindig nem megfelelő, mert a kistelepülések lakóinak jelentős része anyagi megfontolásból nem kapcsolódik a csatornahálózatra. A közlekedéssel, illetve az egyes területek elérhetőségével kapcsolatban az előterjesztés leszögezi: jelentős hátrányban vannak az északkelet-, kelet-magyarországi, valamint a dél-dunántúli térségek, mivel nincsenek bekapcsolva az országos és nemzetközi közlekedési rendszerek hálózatába.
Az elmaradott és válsággal küzdő keleti országrészben is megjelentek a gazdasági fordulat jelei. Ebben -- a határozati javaslat szerint -- szerepe volt a területfejlesztési politika intézményi és pénzügyi eszközeinek is.
Az országgyűlési határozati javaslattal a kormány egy tavalyi adósságát teljesíti. Egy 1996-ban elfogadott törvény szerint ugyanis a kormánynak kétévente kell beszámolnia a területi folyamatok alakulásáról. A javaslatot a parlament várhatóan még a tavaszi ülésszakán napirendjére tűzi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.