A kiskereskedelmi láncoknak egyedül Németországban 8-10 milliárd márkájába kerül majd a felkészülés az euróérmék és -bankjegyek megjelenésére -- írja a Handelsblatt. A költségek ugyan az adóból leírhatók, így az összeg felét közvetetten az adózók állják; a másik felét azonban fogyasztóvédő szervezetek szerint a vásárlókon hajtják majd be a cégek. A szükséges beruházásokon túl valakinek le kell nyelnie az árak euróba való átszámításának költségeit is: ez abból adódik, hogy a 9-re végződő összegek megtartása miatt az egyszerű átváltásból adódó értéket le- vagy felfelé korrigálni kell.
A GfK németországi felmérése szerint a fogyasztóvédők aggodalma -- legalábbis az élelmiszer-kereskedelemben -- alaptalan. Az erős verseny miatt a szupermarketek árain a legutóbbi forgalmiadó-emelés sem látszott meg érdemlegesen -- emlékeztet a nemrég közzétett tanulmány. A GfK arra számít, hogy a láncok a szállítóikra nehezedő árnyomás fokozásával igyekeznek majd ellentételezni az euróátállás miatti veszteségeiket. A gyártók számára ebben a helyzetben a csomagolási méretek változtatása látszik a leginkább járható útnak.
Az Európai Bizottság legfőbb céljának azt tekinti, hogy a nemzeti valutából euróra történő átárazás ne veszélyeztesse az árszínvonal stabilitását, annak megőrzése ugyanis az Európai Központi Bank alapvető feladata. Ezt a napokban Pedro Solbes pénzügyekért felelős biztos is hangoztatta, rossz példaként emlékeztetve arra az inflációs hullámra, amit Nagy-Britanniában a harminc évvel ezelőtt végrehajtott árreform -- a decimális rendszerre való átállás -- előidézett.
Hogy az árstabilitás melletti állásfoglalás ne csupán pusztába kiáltott szó legyen, az Európai Bizottság erről szóló megállapodást igyekszik tető alá hozni a tagországok kereskedelmi szövetségeivel. Egyes tagállamokban már születtek részeredmények e téren; Németországban például a kiskereskedők kötelezettséget vállaltak az euróátállás "átlátható" végrehajtására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.