A Bundesbank szerepének alapos vizsgálatát és módosítását az tette szükségessé, hogy az intézménynek az euró bevezetésével át kellett adnia a monetáris politika irányításával kapcsolatos feladat- és hatásköröket az Európai Központi Banknak (ECB). Ez egyúttal azt is jelentette, hogy feleslegessé vált az intézmény 17 ezer fős foglalkoztatotti állományának egy része.
Az átalakítás a Bundesbank korábbi regionális hálózatát is érinti. A korábbi kirendeltségeket ugyan fenntartanák, de a kilenc regionális egység vezetője a jövőben nem lesz tagja a Bundesbank tanácsának, ennek megfelelően a monetáris politika alakításában fenntartott korábbi szavazati jogukat is le kell adniuk. Kamatügyekben a későbbiek során az ECB már csak Bundesbank frankfurti központjának illetékeseivel konzultál. Magának az igazgatótanácsnak a létszámát a mostani nyolcról hatra csökkentenék.
A hajdani nagy hatalmú szövetségi jegybank először tiltakozott az átszervezés ellen, utóbb azonban tudomásul vette a tervezett intézkedéseket. Az átalakítás nyomán idővel létrejön egy három pilléren nyugvó felügyeleti szuperszervezet, amely hagyományos bank- és hitelfelügyelet mellett a biztosítás- és értékpapír-piaci ellenőrző funkciókat is felöleli.
Az új csúcsszervezet a pénzügyi szolgáltatások és pénzpiaci felügyelet szövetségi hivatala néven jön létre, és megtartja eddigi frankfurti, illetve bonni igazgatóságait. Az élén egy elnök áll majd, akinek az első helyettese a három fő felügyeleti ág munkája közötti koordinációért lesz felelős. A banki, a biztosítási és az értékpapír-piaci ág munkáját egy-egy alelnök irányítja majd. Az egész ellenőrzési apparátus költségeit a felügyelt ágazatoknak kell állniuk.
A vezetői kinevezések rendjéről és létszámigényéről csak a törvény-előkészítás későbbi szakaszában határoznak -- mondotta a tervezetet ismertetve Hans Eichel német pénzügyminiszter. A Reuters által idézett nyilatkozatában a politikus kijelentette, hogy a következő hetekben meghallgatásokat tartanak a tervezett szabályozás ügyében. A kabinet legkésőbb június elején dönt a dologról, a Bundestag pedig még a nyári szünet előtt tárgyalhat róla. A felsőház csak kétharmados többséggel utasíthatja el az ügyben az alsóház döntését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.