Túllépik a támogatási keretet
A hatósági áras tömegközlekedés állami támogatásának kifizetéséhez legalább 4-5 milliárd forinttal kell több idén, mint amennyit a költségvetés tartalmaz --- legalábbis ennyit ismer el jelenleg a Pénzügyminisztérium. Könnyen elképzelhető azonban, hogy akár 11 milliárddal több is elmehet ezen a "felülről nyitott", azaz a költségvetés módosítása nélkül is túlteljesíthető előirányzaton.
Az év első négy hónapjában 31 milliárd forintot, a fogyasztói árkiegészítések 36,5 százalékát fizették ki. Az év harmada után látszik, hogy a tavaly felhasználtnál 16 százalékkal kellene több pénz idén. A központi költségvetés 85 milliárdos előirányzata ugyanakkor csak 2,6 százaléknyi növekményt tartalmaz.
Nem csak az árak emelkedése okolható a fogyasztóiár-kiegészítések elszaladásáért. Idén átlagosan 6,8-7 százalékkal emelkedett a támogatott utazási formák ára. Ez abból adódik, hogy a vasúti közlekedésben hat százalékkal, távolsági autóbuszjáratoknál 6,8 százalékkal, a helyi közlekedésben pedig 7-7,5 százalékkal nőtt idén a kedvezményes utazási lehetőségek ára. Ezzel szemben az igényelt fogyasztóiár-kiegészítés 10,6 százalékkal magasabb, mint 2000-ben. Az adatok tanúsága szerint a tömegközlekedést igénybe vevők száma is emelkedett, a fentiek 3,4 százalékos növekedést mutatnak.
A fogyasztóiár-kiegészítések döntő részét (98,7 százalékát) a Magyar Államvasutak, a Volán-vállalatok és a helyi tömegközlekedésért felelős budapesti, miskolci, debreceni, szegedi közlekedési vállalatok, valamint a Pécsi Tömegközlekedési Részvénytársaság használja fel.


