Várhatóan 2003. január 1-jétől léphet életbe az állami, felosztó-kirovó elven működő nyugdíjrendszer reformja, a részletekről azonban egyelőre csak keveset tudni. Annyi bizonyos, hogy a befizetett járulékokat egyéni számlán vezetnék, ami után az állam meghatározott összegű "kamatot" írna jóvá. (Valójában helyesebb indexálásnak nevezni a lépést, hiszen a számlán lévő pénzt -- a felosztó-kirovó rendszer szellemében -- az állam azonnal elkölti a jelenlegi nyugdíjasokra, így a számla csupán a nyugdíjígérvények nyilvántartására szolgál majd.)
Nem világos azonban, hogy a számlán nyilvántartott összeg örökölhető, illetve egyszerre kivehető lesz-e, sőt, azt sem tudni, hogy mekkora lesz az indexálás mértéke. Ezekre a kérdésekre a következő másfél évben születik válasz.
A nyilatkozatokból úgy tűnik, hogy egyelőre több szempontból is "skizofrén" a most tervbe vett nyugdíjreform. Varga Mihály pénzügyminiszter szerint a felosztó-kirovó alapú nyugdíjpillér nem kíván versenyezni a tőkefedezeti alapokon működő magánnyugdíjpénztárakkal. Ugyanakkor az állam nem nyújtana többé garanciát a magánpénztárakba fizetett összegek után, sőt, a pályakezdők kötelező tagságát is eltörölné. Mindez pedig arra utal, hogy az egyéni számlavezetésen nyugvó felosztó-kirovó rendszer (NDC) igenis alternatívát próbál jelenteni a magánnyugdíjpénztárakkal szemben. A magánkasszákkal szembeni központi lépések kapcsán Pablo Fritz, a Budapest Magánnyugdíjpénztár elnöke úgy vélte: a tőkefedezeti rendszer kialakítása miatt kizárólag "jó értelmű", a jövő generációját szolgáló hiány keletkezik a társadalombiztosításban.
Az állami nyugdíj-biztosítási alap versenyelőnye egy ilyen versenyben a kockázatmentesség és az alacsony működési költség. Ez utóbbi abból következik, hogy -- a magánnyugdíjpénztárakkal ellentétben -- nincs olyan befektetett pénz, amit kezelni, forgatni kellene. Hátrány viszont, hogy ha az állam egyensúlyban akarja tartani az adott időszak be- és kifizetéseit, csupán akkora nyugdíjat (hozamot) ígérhet a jelenkori aktívaknak, amennyit a demográfiai helyzet megenged. Figyelembe véve, hogy az aktívak és a nyugdíjasok aránya igen kedvezőtlen, kötvényalapú eladósodás nélkül az állam mindenképpen a magán-nyugdíjpénztári hozam alatti mértékkel indexálhatna.
Több jel mutat azonban arra, hogy a kormány el tudná képzelni azt is, a nyugdíjrendszert hosszú távon külső forrásbevonással tenné működő- és versenyképessé. Ennek ugyan elvileg ellentmond a pénzügyminiszter azon kijelentése, miszerint nyugdíjra továbbra sem kívánnak többet költeni, de a felmerült indexálási módszerek mellett ez nem lehetséges. Demográfiai alapon ugyanis nemhogy a nyugdíjpénztárak, de még az állampapírok hozamával sem lehet indexálni. (Pénztári vagyonkezelők óvatos becslése szerint a magánpénztárakba fizető állampolgár Magyarországon 2-4 százalékos reálhozamot érhet el.) A költségvetési szerveknek -- közvetve az adófizetőknek -- mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, ha versenyképes kasszát akarnak létrehozni -- fejtette ki Pablo Fritz.
Mindez előrevetíti azt is, hogy a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) és a Pénzügyminisztérium (PM) közötti nézetkülönbségek még nem csitultak el azzal, hogy a PM visszavonta saját korábbi verzióját a nyugdíjreformmal kapcsolatban. Miközben ugyanis a pénzügyi tárca a demográfiai kényszerek szabta határokon belül képzeli el a rendszer átalakítását, a MeH háza táján "nagyra törőbb" tervek is készülnek. Előbbi nem tud több nyugdíjat garantálni, csak méltányosabban (befizetésarányosan) elosztani azt, viszont kisebb a pénzügyi kockázat. A Miniszterelnöki Hivatal tervei szerint viszont a nyugdíjak növelése is elképzelhető, igaz, ez hosszabb távon is csak államkötvényekkel lenne finanszírozható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.