Az OECD adatai szerint Magyarországon 1990 és 2000 között összesen 11,53 milliárd dollár folyt be a magánosításból. Ez az összeg elenyésző része csupán annak a közel ezermilliárd dolláros privatizációs bevételnek, amelyet a világon ez idő alatt regisztráltak, a bruttó hazai termékhez viszonyítva, azonban a magyar arány kiugróan magas: az OECD 3 százalékos átlagával szemben 27,5 százalék. A magyar állami vagyon zömét 1993 és 1997 között értékesítették, az összes bevétel egyharmada pedig egyedül 1995-ben érkezett be.
A rendszerváltó országokra persze általában jellemző volt az állami tulajdon lebontása, a magyar privatizáció azonban jóval előbb és nagyobb lendülettel kezdődött. Részben ennek a gyorsaságnak köszönhető, hogy a működőtőke-befektetéseket illetően Magyarország ma már egyre inkább háttérbe szorul a régión belül. A beáramló abszolút összeget tekintve már évek óta megelőz minket Cseh- és Lengyelország, 2000-ben pedig már Szlovákia is, Csehország azonban tavaly már az egy főre jutó állományban is átvette a vezetést.
Az idén várhatóan a tavalyi 1,7 milliárd dollárnál több, 2 milliárd dollár körüli külföldi működőtőke áramlik a magyar gazdaságba -- jósolja a WIIW és a WIFO. A két bécsi kutatóintézet közös elemzése Szlovákiába ugyanennyi, Csehországba 4, Lengyelországba pedig 8 milliárd dollár beruházását valószínűsíti. Ennek hátterében az áll, hogy Magyarországra immár szinte kizárólag zöldmezős beruházások, illetve tőkeemelések révén érkezik forrás, a térség többi országában azonban még a privatizációs bevételek is komoly tételt jelentenek -- vélekednek a bécsi kutatók. Erre jó példa, hogy Lengyelországban a tavalyi 9 milliárdos FDI-áramlás közel fele egyetlen privatizációs ügylethez, a nemzeti telefontársaság eladásához kötődött.
Az egy főre vetített működőtőke-állomány terén Magyarországot már tavaly is megelőzte Csehország, és ez a helyzet várhatóan az idén sem fog változni. Az összesített FDI-állomány Magyarországon ez év végéig 22 milliárd dollárra emelkedhet; Csehország esetében ez a szám 25, Lengyelországnál 39 milliárd dollár körül alakulhat. Szlovákia a tavaly megindult erőteljes fejlődés dacára mindössze 5,5 milliárdos állományt érhet el, Szlovénia pedig -- ahol a beruházói klíma az elemzés szerint továbbra sem kedvező -- 3 milliárdnál stagnál.
A WIIW és a WIFO Magyar-, Lengyel- és Csehországot tekinti a térség három olyan országának, amelyek immár versenyképes európai termelési telephelynek számítanak, és ily módon az exportcélú zöldmezős beruházások szinte mindegyikét vonzzák. Az egyes beruházásokért folytatott verseny a három ország között egyre élesebb -- teszik hozzá.
Ami a privatizációt illeti, az említett három ország mindegyikében a GDP 10 százaléka felett van az elmúlt tíz évben ebből származó bevétel, de a Magyarország után közvetlenül szereplő országok nem rendszerváltó gazdaságok -- derül ki az OECD adataiból. A kilencvenes évek második felében a magánosítás különösen felgyorsult az EU-országok többségében, hogy teljesíthessék a valutaunió konvergenciafeltételeit. A folyamat tavaly jelentősen visszaesett, aminek oka részint a privatizálni való vagyon fogyása, részint a romló tőkepiaci körülmények. Az OECD szerint nem valószínű, hogy a privatizáció az idén visszaesne a kilencvenes évek szintjére. A becslés szerint a privatizációk nagyja most már az OECD-övezeten kívül várható.
Tavaly az OECD-övezetben a távközlés volt a privatizációk főszereplője értékben, az övezeten kívül pedig a szállítás és az energiaipar. Az OECD-övezetben a kilencvenes években a nyilvános részvénykibocsátás volt a magánosítás fő módszere, tavaly azonban ez a módszer már jelentősen visszaesett a kezdődő tőkepiaci bizonytalanság miatt. Az OECD-n kívül az utóbbi években egyértelműen a tőzsdén kívüli értékesítések voltak jellemzőek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.