– Belgium az EU-szintű föderalizmus egyik leglelkesebb támogatója az unión belül. Előny-e Magyarország számára a "belga félév" alatt, hogy külügyminisztere és államfője szintén az uniós föderalizmus támogatója? Vagy azokkal ért egyet, akik szerint e két politikuson kívül hazánkban nincs is több föderalista?
– Magyarország számára hosszú távon Finnország. Tökéletesen meg vagyok győződve arról, hogy a bővítés után a 21-, 25- vagy 27-tagú EU-ban a kis országok egymásra lesznek utalva, és együttműködve tudják majd céljaikat elérni. Amikor Magyarország már EU-tag lesz, érdekei nagyon közel esnek majd a Benelux országok érdekeihez, akárcsak Csehország vagy Szlovénia érdekei.
– Ez azt jelenti, hogy Magyarország érdekei mérete miatt inkább Belgium érdekeihez állnak majd közel, mint a Lengyelországihoz, a közös kommunista múlt dacára?
– Ez elsősorban az egyes országok ambícióin múlik. Lengyelország leginkább Spanyolországhoz hasonlítható, amely középhatalomnak számít, saját érdekekkel és ambíciókkal. Arra számítok, hogy az EU-tag Lengyelország ugyanezt az attitűdöt követi majd.
– Elképzelhető-e az első kör Lengyelország nélkül?
– Nem zárnám ki ezt a lehetőséget, de az ellenkezőjét sem. Ez tisztán Lengyelország felkészültségétől függ. Az viszont biztos, hogy tisztán politikai döntést kell hozni. Éppen ezért tartottuk korainak a svéd elnökség erőfeszítéseit a göteborgi csúcson a céldátumok kitűzésére. Két-három évvel a bővítés megkezdése előtt az unió nem kötelezheti el magát annak időpontjáról.
– A kis országok együttműködésének is vannak határai az EU-n belül. Hollandia például ellenzi a Belgium által szorgalmazott EU-adó bevezetését.
– Az EU-adó kérdését valószínűleg a 2004-es kormányközi konferencián kell majd megvitatni. Valójában nem ebből kell kiindulni, hanem abból, hogy meg kell oldani az EU intézményrendszerének finanszírozását, s ez akkor is probléma, ha később esetleg nem állunk elő ismét az EU-adó ötletével.
– Nem növeli az EU-adó ötlete már önmagában is az európai közvéleményben sokak szerint erősödőben lévő EU-ellenességet?
– A nemzeti kormányoknak is fizetünk adót, ennek szükségességét senki nem kérdőjelezi meg. Ha el szeretnénk jutni valamiféle európai kormányzáshoz, annak pénzügyi forrásokra lesz szüksége.
– Hogyyan fogja a belga elnökség bevonni a tagjelölteket ezekbe a vitákba, például az EU-adóról?
– Még nem született döntés a tagjelöltek bevonásának módjáról. Az viszont biztos, hogy valamilyen formában részt vehetnek majd az EU hosszú távú jövőjéről szóló vitákban. Egyfajta vita egyébként már Magyarországon is elkezdődött, s ennek a vitának az első eredményeit a decemberi laekeni nyilatkozat előkészítése során valamilyen formában fel kívánjuk használni.
– Nem lesz könnyű dolguk, a svéd elnökség magasra tette a mércét: számos új területen vonta be a tagjelölteket az uniós döntés-előkészítés folyamatába. Önök is tesznek majd hasonló gesztusokat?
– Nem térünk el a svéd megközelítéstől, sőt, erősíteni akarjuk azt. Az például már biztos, hogy legalább két informális gazdasági és pénzügy-miniszteri találkozót rendezünk a belga elnökség alatt a tagjelöltek részvételével.
– Sokak szerint Belgium inkább mélyítené, mintsem szélesítené az EU-t, s ezért kevésbé várható gyors haladás a csatlakozási tárgyalásokon, mint Svédország elnöksége alatt. Nem fél, hogy Belgiumot az elnökség után kevésbé tekintik majd a bővítés barátjának, mint Svédországot?
– Nem értek egyet ezzel a megközelítéssel. Számunkra is elsőrendű prioritás a bővítés. A fejezetek lezárását illetően objektív okok miatt nincsenek olyan lehetőségeink, mint a svéd elnökségnek voltak. Magyarország esetében például csak egy "maradékot" hagyott ránk a svéd elnökség, a kultúra és audiovizuális politika fejezetét, aminek lezárása nem az EU-n múlik, hanem azon, hogy a magyarországi politikai szereplők meg tudnak-e egyezni egymással. Ráadásul nagyon nehéz fejezetek következnek: a közlekedés témája például nem csupán a jelöltek számára, hanem az uniós álláspont kialakítása szempontjából is igen bonyolult.
– Kér majd Belgium átmeneti mentességet az uniós fuvarosok számára a közlekedési fejezet EU-álláspontjának kidolgozása során?
– Egyelőre még nincs nyilvános belga kormányálláspont. Várjuk meg az Európai Bizottság állásponttervezetét.
– Szintén a belga elnökség alatt kellene lezárni a versenyjogi fejezetet, ahol az EU és Magyarország régóta vitázik egymással az állami támogatásokról.
– Megértem, hogy a versenyfejezet politikailag érzékeny területnek számít Magyarországon. De egy témakört csak akkor lehet félretenni, ha kölcsönösen elfogadható megállapodás születik a tárgyaló felek között.
– Hogyan lehet majd lezárni a bel- és igazságügy fejezetét, amíg Magyarország nem tudja, hol húzódnak majd az EU külső határai, és így azt sem, mely határszakaszokon kell kiépítenie a schengeni rendszert?
– Személyes véleményem szerint ez nem tartozik a nehéz témakörök közé és lezárható lesz a belga elnökség alatt. Magyarországnak úgy kell készülnie, hogy az osztrák kivételével mindegyik határszakasza az EU potenciális külső határa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.