BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vizsgálták az ellenőrzést

Minden harmadik költségvetési intézmény magas kockázatú a belső ellenőrzési mechanizmusok megbízhatósága alapján. Az agrár- és a környezetvédelmi tárcánál ráadásul olyan helyzet alakult ki, amely nem tette lehetővé a fejezeti költségvetési beszámolóját nagymértékben meghatározó intézményi beszámolók megbízhatóságának ellenőrzését.

A költségvetési intézmények harmadát magas kockázati besorolásúnak minősítette az Állami Számvevőszék, a belső ellenőrzési mechanizmusok felmérése és működése alapján készített vizsgálata során. Alacsony kockázati besorolást mindössze a költségvetési intézmények 17,5 százaléka érdemelt ki.
A honvédelmi tárca fennhatósága alá tartozó 157 intézmény között nem találni alacsony kockázati besorolásút, mint ahogyan az Igazságügyi Minisztérium irányítása alatt is éppen csak mutatóban akad. Nem jobb a helyzet az igazságügyi és a sporttárcánál sem, ahol a felügyeletükbe tartozó intézményeknek kevesebb mint 10 százaléka érdemelt alacsony kockázatú minősítést. Arányaiban a Belügyminisztérium helyzete is elszomorító: 32 intézménye között csak 2 alacsony kockázati besorolású van. A Belügyminisztérium önállóan gazdálkodó intézményeinek egyébként 47 százaléka magas, és mindössze 6 százaléka kapott az ÁSZ-tól alacsony kockázatú minősítést a beszámolók megalapozottságának ellenőrzése szempontjából. Megemlítik a számvevők, hogy 1999-ben csak átfogó ellenőrzésekhez készítettek programot a BM-revizorok, a témát és az utóellenőrzések programját szabálytalanul a megbízólevél tartalmazta. Fejezeten belüli (belső) ellenőrzést a célelőirányzatokra vonatkozóan nem végeztek az említett időszakban.
A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumban másféle hiányosságokra mutat rá a jelentés. A revizori osztály munkáját 6 nyugdíjas szakember is segítette, ők azonban nem a foglalkoztató szervezet állományába, hanem a tárca költségvetési irodájához tartoztak, megteremtve ezzel az összeférhetetlenségből eredő kockázatot. A revizori osztály munkájával kapcsolatban megjegyzi a dokumentum, hogy a személyi feltételek nem tették lehetővé a fejezeti költségvetési beszámolóját nagymértékben meghatározó intézményi beszámolók megbízhatóságának ellenőrzését. Ugyanezt egyébként a Környezetvédelmi Minisztérium esetében is megemlíti a szervezet.
Érdekesség, hogy az Oktatási Minisztérium intézményei közül a legmagasabb kockázati besorolást két felsőoktatási intézmény, a Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem, valamint a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem kapta. Náluk a belső kontrollmechanizmusok nem megfelelő működését minősítették fokozott kockázatúnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.