A vagyonkezelés az állam és a társaság számára is megfelelő megoldás volt a kilencvenes évek közepétől a Dunaferr Rt. működtetésére -- mondta Horváth István, a társaság korábbi elnök-vezérigazgatója, aki 1991-ben pályázat útján került a vasmű élére. Az 1991--93 között végrehajtott stabilizáció eredményeként a belföldi kereslet visszaesését sikerült az exportértékesítés felfuttatásával ellensúlyozni.
Az 1993--94-ben bekövetkezett stabilizáció után került napirendre a privatizáció kérdése. Akkor a vasmű vezetése azt képviselte: a magánosítást célszerű akkorra időzíteni, amikor a technológiaváltás miatt jelentős forrásigény jelentkezik. Az állam azonban szabadulni akart a Dunaferr-rel kapcsolatos gondoktól, s annak veszélyétől is, hogy esetlegesen állami támogatással kelljen megsegítenie a cégcsoportot. Ebben a helyzetben ideális megoldásként kínálkozott a vagyonkezelés.
A pályázati kiírást több külföldi cég is megvásárolta, köztük olyan is, amelyik az utolsó pillanatban visszalépett. Így maradt egyedül a vasmű menedzsmentje által alapított Acél XXI. Kft.
A tegnapi meghallgatáson visszatérő kérdés volt: a vagyonkezelői szerződés nem a kiírásban és a pályázatban szereplő feltételekkel köttetett. Ezzel kapcsolatban Horváth István elmondta, hogy a pályázat meghirdetésekor még csak az 1994-es vagyonértéket ismerték. A szerződéskötést megelőzően azonban elkészült az 1995-ös mérleg, amelyben 4,6 milliárd forintos vagyonnövekedést regisztráltak.
Az ÁPV Rt. kezdeményezte, hogy a szerződésben az Acél XXI. Kft. által vállalt nyolcmilliárd forintos vagyonnövekedést ne az 1994-es, hanem a magasabb, 1995-ös szinthez viszonyítsák. A vagyonkezelő társaság ezt elfogadta azzal: ha a sikerdíjat is megváltoztatják, az eredeti 8 helyett 12,5 százalékra.
"Ha nincs vagyonkezelés, biztosan sokkal több konfliktusunk lett volna a tulajdonosssal. Ez a megoldás lehetőséget teremtett arra, hogy saját felelősségünkre döntéseket hozzunk" -- mondta Horváth István.
Egy kérdésre válaszolva a volt elnök-vezérigazgató elmondta, hogy a vasmű előző vezetése erre az évre 500 millió forintot meghaladó nyereséget tervezett. A Dunaferr vezérigazgatója a bizottság előtt nemrég a hárommilliárdot meghaladó veszteségről beszélt. Horváth István ezzel kapcsolatban megjegyezte: a bankok elbizonytalanodtak a Dunaferr Rt. körül kialakult helyzet miatt, ez az alapanyag-szállítókat is megfontoltabbá tette, és óvatosabbak a vásárlók is. Ezzel el lehet fektetni egy céget -- vélekedett a volt vezérigazgató, aki szerint megrendelt vizsgálatról van szó, ami semmiképpen sem szolgálja a Dunaferr érdekeit.
Suchman Tamás volt privatizációs miniszter, aki egyben a szocialista párt delegált tagja is az albizottságban, többek között emlékeztetett rá: Chikán Attila egykori és Matolcsy György jelenlegi gazdasági miniszter is elégedett volt korábban a Dunaferr-rel, a cégcsoport teljesítményével. Minden értékelés, megnyilatkozás szerint a vagyonkezelés törvényes volt, és hasznos az ország, a cég szempontjából -- állapította meg, hozzátéve: a bizottság ennek az ellenkezőjét kívánja bebizonyítani. Ezt Márton Attila, a testület fideszes elnöke visszautasította.
A volt privatizációs miniszter felvetette, ha valóban szabálytalan volt a vagyonkezelés, s az Acél XXI. Kft. nem teljesítette vállalásait, azt miért nem tette szóvá korábban sem az ÁPV Rt. felügyelőbizottsága, igazgatósága, sem a vasmű felügyelőbizottsága.
Suchman szerint nem lehet azt állítani, hogy a vagyonkezelési szerződés hibátlan volt, miként azt sem, hogy az ÁPV Rt. jogi osztályának ne lettek volna aggályai, vagy hogy a szakma, az ÁPV Rt. egy emberként mellette állt volna. Suchman meggyőződése, hogy a vizsgálat hátterében alapvetően a Dunaferr-szerződés miatt a miniszterelnök édesapját ért támadások állnak. Ezt a bizottság fideszes tagjai határozottan cáfolták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.