Az Európai Bizottság még az év végéig elkészíti az agrárfejezet egészére vonatkozó aktualizált tárgyalási állásponttervezetét, annak érdekében, hogy a tagállamok már a jövő év elején megkezdhessék a nemzeti szintű, valamint az egymás közti egyeztetésüket a kérdésben -- jelezte Franz Fischler, a testület agrárkérdésekért felelős tagja.
Elsősorban tagjelölt országbeli diplomaták körében volt gyakran hangoztatott aggodalom, hogy az agrárfejezet kényes pontjait -- így a közvetlen támogatások vagy a kvóták kérdését is -- érintő újabb közös álláspont nem fog elkészülni a mújusi franciaországi választás előtt. Ezzel veszélyesen lerövidülne az érdemi tárgyalásra fordítható idő, ha még 2002-ben le akarnák zárni a fejezetet.
Fischler kelet-európai újságírókkal találkozva hangsúlyozta, hogy Brüsszelben továbbra is azt vallják: tiszteletben kell tartani a tavaly Nizzában rögzített tárgyalási menetrendet, s a tárgyalásokat az érvényes EU-joganyag alapján kell lefolytatni.
A bizottsági tervezet idei elkészítése persze továbbra sem zárja ki, hogy a tizenötök közös álláspontjának véglegesítésével megvárják a francia választásokat. Már az is jelentős időnyereséget jelenthet azonban, ha minderre megérlelt, sőt, főbb elemeiben már közösen is kitárgyalt bizottsági javaslat birtokában kerülhet sor -- mutatnak rá szakértők.
Brüsszelben mind gyakrabban emlegetett problémaforrásnak számít ugyanakkor, hogy miként lehet majd kezelni néhány további, szintén jövőre esedékes fejlemény egybeesését. Így mindenekelőtt azt a tényt, hogy a közös agrárpolitikának (kap) -- a kulcsszektorok jövőbeni szabályozására minden bizonnyal konkrét hatással bíró -- 2002. félidei felülvizsgálata, valamint az addigra már általános remények szerint számos új szempontot megerősítő, leendő világkereskedelmi liberalizációs forduló ugyancsak egyaránt befolyásolhatja az EU jövőbeni agrárpolitikáját.
A ma ismert menetrend szerint ezekre az agrárfejezetnek a csatlakozási tárgyalásokon kilátásba helyezett időszakával egy időben kerül majd sor, sőt, egyes fontosabb következményeik esetleg csak annak lezárása után válhatnak egyértelművé.
A félidős felülvizsgálatra még az 1999-es berlini EU-csúcson elfogadott hétéves csomag, az Agenda 2000 adott mandátumot a bizottságnak, azzal, hogy ennek célja a kulcsszektorokként rögzített rezsimek működőképességének értékelése, valamint az agrárbüdzsé alakulásának az áttekintése. A problémát az jelentheti -- mutatott rá Dirk Ahern, az agrár-főigazgatóság elemzési igazgatója --, hogy a félidős jelentés jó eséllyel csak jövő júniusra vagy júliusra kerül a tagállamok kezébe, az érdemi vita pedig inkább csak őszre várható róla, főként akkor, ha egyes tagországok nyomására szükségét érzik a szeptemberi németországi választások kivárásának is.
Ha pedig a felülvizsgálati vita mindinkább reformvitává növi ki magát, akkor annak lezárására végképp csak kevés eséllyel lehet 2003 előtt számítani. Eközben a bővítés terén a jelenlegi célkitűzés az, hogy a csatlakozási tárgyalásokat lehetőleg addigra le kellene zárni.
Ahern szerint ma még minden opció nyitottnak számít: így például elképzelhető, hogy azokon a területeken, ahol szinte bizonyosan változásra lehet számítani már 2006 előtt is, a tagjelöltekkel átmeneti jellegű rezsimben állapodnak meg. Egy másik megoldás lehet, ha a csatlakozási szerződést már aláírt, de teljes körű ratifikáció híján formálisan még nem tag mai jelölteket valamilyen státusban akkorra bevonnák a felülvizsgálati viták végjátékába.
Az sem kizárt azonban, hogy a tényleges reformviták megkezdésével kivárják a világkereskedelmi konferencia alakulását, és az érdemi eszmecsere ez ügyben csak 2003 körül veszi kezdetét. Ez nagy valószínűséggel borítékolná, hogy mire döntéshelyzetig jutnak az alkudozások, a leendő csatlakozók már formálisan is EU-tagként ülhetnek az asztal körül.
Fischler mindezek kapcsán mindenekelőtt annak elkerülését érezte fontosnak, hogy a félidős értékelés és a bővítés ügye függőségi viszonyba kerüljön egymással. "A reform mindig egy folyamat, amitől ha valamit függővé teszünk, akkor egyúttal be is programozzuk ez utóbbi késleltetését" -- mutatott rá, és emlékeztetett, hogy hasonló csapdákat az előző (finn--osztrák--norvég--svéd) csatlakozási tárgyalásokon is következetesen igyekeztek elkerülni. Az EU agrárbiztosa a maga részéről amúgy azt tartotta kívánatosnak, ha a felülvizsgálat megmarad csupán az Agenda 2000 csomagban foglaltak működőképességének értékelésénél, és a tényleges reformvitákba csupán 2006-tól kezdenek.
A leendő aktualizált álláspont várható irányait tekintve az agrárbiztos nem bocsátkozott részletekbe. Szavaiból kitűnt azonban, hogy a különösen kényes pontnak számító kvóták esetében Brüsszelben továbbra is az elmúlt 4-5 évet kívánják referencia-időszaknak tekinteni, mivel semmilyen más objektív bázis nem kínálkozik.
A "termelési potenciál" szerinte azért nem valós érv, mert ilyen alapon például az EU-országok mai tejkvótája is jóval magasabb kellene legyen, hiszen a rendelkezésre álló "potenciál" minden bizonnyal a jelenleginél nagyobb hozamot tenne lehetővé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.