Két fővárosi parkolásüzemeltető cég megkezdte a ki nem fizetett parkolási díjak behajtását -- tudta meg a Világgazdaság. A Centrum Parkoló Rendszer (CPR) Kft. és a Budapesti Önkormányzati Parkolási (BÖP) Kft. ugyanazzal az adatkezelő céggel kötött megállapodást. Az Euro-Inford Kft. megkapja a Belügyminisztérium (BM) Központi Hivatalától -- az autó technikai adatai alapján -- a tulajdonos nevét és címét.
Budapesten a belváros legzsúfoltabb részén, az V. kerületben 1996-ban vezették be az új parkolási rendszert: a közterületeken megálló autósoknak mindenütt fizetniük kell, s nem maradhatnak tovább két, illetve három óránál. A fizetős zóna egyre bővült -- mostanáig a fővárosi önkormányzat mellett tíz kerület döntött az automatás rendszer bevezetéséről --, de a be nem fizetett díjak behajtására nem volt törvényes megoldás. Nem változtatott alapvetően a helyzeten a közúti közlekedési adatok nyilvántartásáról szóló, tavaly januárban életbe lépett törvény sem. Az üzemeltető cégek ugyanis a rendszám alapján nem kaphatják meg az autó tulajdonosának adatait. Erre hamar rájöttek az autósok is, így a fővárosi parkolást üzemeltető három cégnek jelenleg mintegy 2,5 milliárd forinttal tartoznak.
A forgalom szabályozása a város túlzsúfolt belső területein közérdek, s az önkormányzatoknak, a parkolási társulásoknak és a díjat kifizető autósoknak is jogos igénye, hogy behajthatók legyenek a bliccelőktől a kinnlevőségek -- jelentette ki lapunknak a CPR Kft. ügyvezető igazgatója. Benedek Bálint elmondta: sikerült megtalálni azt a jogi megoldást, amelyet a BM is elfogadott. A megállapodás szerint a parkolásüzemeltető cég a rendszámok alapján megkapja a minisztérium központi hivatalától az autók alváz- és motorszámát. Ezek nem minősülnek személyes adatnak, miután járművekhez kapcsolódnak. Ezt a három adatot adják át az Euro-Inford Kft.-nek, s a cég megkapja az autó tulajdonosának, illetve üzemben tartójának nevét és címét. Az adatkezelő kft. küldi ki a fizetési felszólításokat is, így a parkolási cég nem kerül személyes adatok birtokába. Az Euro-Inford tájékoztatást kap arról, ha a hátralékot befizetik, s akkor törlik a nevet és a címet a számítógépből. Ha az autós a felszólításra sem fizet, a CPR Kft. ügyvédet bíz meg a polgári peres eljárás lefolytatásával. Az adatkezelő cég ebben az esetben sem a parkolási kft.-nek, hanem az ügyvédnek adja át a személyes adatokat.
A CPR Kft. tavaly május óta működtet a VI., VII. és a VIII. kerületben mintegy 8000 parkolóhelyet. Ide csatlakozott az idén nyáron négy budai városrész is. Az I., II., XI. és XII. kerületiekkel együtt év végére mintegy 30 ezer parkolóhelyet üzemeltetnek majd. Az ügyvezető igazgató tájékoztatása szerint jelenleg a be nem fizetett parkolási díj eléri az 1 milliárd forintot. A cég mostanáig mintegy 5000 technikai adatot adott át az Euro-Infordnak.
A BÖP Kft. egy ügyvédi irodát bízott meg az ügyintézéssel, s ez az iroda szintén az Euro-Inforddal dolgozik -- tájékoztatta lapunkat Novák Péter, a cég ügyvezető igazgatója. A megfelelő számítógépes program telepítése folyamatban van, hamarosan átadják az első adatokat az Euro-Infordnak. A csaknem két éve működő parkolási cég a fővárosi, illetve a IX. és a XIII. kerületi önkormányzat tulajdonában van. Jelenleg mintegy 6000 parkolóhelyet üzemeltetnek, de ez még ebben az évben bővül ezerrel a IX. és háromezerrel a XIII. kerületben. Az ügyvezető összesítése szerint mintegy 250 millió forinttal tartoznak a cégnek az autósok.
Novák Péter kérdésünkre elmondta: a behajtás természetesen pénzbe kerül, de kedvező megállapodást kötöttek az ügyvédi irodával. A részletekről csak annyit árult el: fizetnek egy fix díjat, hiszen az adatkikérésnek és postázásnak vannak költségei. A jelentősebb összeget -- 20 százalék alatti sikerdíjat -- csak akkor fizetik ki az ügyvédi irodának, amikor a hátralékok befolynak. Peres ügyek esetén is csak akkor utalják át a sikerdíjat, ha a bíróság által jogerősen megítélt összeg a BÖP számlájára kerül. Az ügyvezető igazgató kifejtette: cégüknek a külső vállalkozó bevonásával is olcsóbb a pótdíjak beszedése, mint ha maguk végeznék. A több parkolási cégnek dolgozó adatkezelő kft. --- mivel nagyobb tételeket kér a BM-től -- olcsóbban juthat az adatokhoz, s nagy tételben a postázás is olcsóbb. Személyes adatok kezelése esetén a parkolási társulásnak olyan feltételeknek is meg kellene felelnie -- számítógépes háttér, munkaerő --, amelynek megteremtése igen költséges lenne. Jelenleg egyébként sincs más törvényes módszer, a kinnlevőségek pedig folyamatosan nőnek, úgyhogy a parkolási cégek futnak a pénzük után -- szögezte le az igazgató.
A parkolási pótdíjak behajtása jogos érdek, s a BM Központi Hivatala a vonatkozó törvények alapján kötött megállapodást a parkolási cégekkel, illetve az Euro-Inforddal -- tudtuk meg a hivatal vezetőjétől. Urbán György kifejtette: az elmúlt két hónapban a BM Központi Hivatala 5500 technikai adatot, illetve 5000 személyes adatot adott át. Az Euro-Inford Kft. munkáját mind a BM, mind az ombudsmani hivatal ellenőrzi, s a cég az engedélyét kockáztatná, ha szabálytalanságot találnának működésében -- szögezte le a hivatalvezető. Az adatokért -- a vonatkozó szabályozás szerint -- tételenként 400--1200 forintot kell fizetni, de 100 ezer adat egyidejű kikérésénél 50 százalékos kedvezmény adható.
A múlt héten, csütörtökön, kimentek az első fizetési felszólítások -- tudtuk meg az Euro-Inford Kft. ügyvezető igazgatójától. Kreutz Róbert kifejtette: a személyes adatok kezelése során mindenben a törvény, illetve a megkötött megállapodások szerint járnak el. Az ügyvezető igazgató elmondta: a cég évek óta végez mobilszolgáltatók, bankok megbízásából adatellenőrzéseket. Budapest mellett Veszprémben és Tapolcán is részt vesznek a parkolási díjak beszedésében.
A fővárosban a legnagyobb kinnlevősége a legrégebbi, 1996 óta működő, a fővárosi és az V. kerületi önkormányzat tulajdonában lévő Fővárosi Közterületi Parkolási Társulásnak (FKPT) van, amely jelenleg 7300 parkolóhelyet üzemeltet. Tóth József igazgató becslése szerint az autósok tartozása mára megközelíti az 1,5 milliárd forintot. Az igazgató elmondta: az idén derült ki, a "kétlépcsős" megoldást törvényesnek tartja a BM. A közúti közlekedési adatok nyilvántartásáról szóló törvény tavaly januári életbelépése óta több megoldással hiába próbálkoztak az önkormányzatok, illetve a parkolási társulások, a BM és az adatvédelmi ombudsman is kifogást emelt.
A FKPT önkormányzati szerv, nem gazdasági társasági formában működik, mint a másik két cég, ezért a pótdíjak beszedésére közbeszerzést kell kiírnia -- mutatott rá Tóth József. Szerinte kedvezőbb és olcsóbb megoldás lenne, ha saját alkalmazottakkal végeznék a felszólítások kipostázását. Ha a másik két parkolási társulásnak a BM kiadja a technikai adatokat, nem lehet akadálya annak, hogy a FKPT-nek is kiadja. A törvény nem tiltja, hogy a parkolási cégek adatokat kezeljenek, ha a megfelelő technikai és személyi feltételeket meg tudják teremteni. Október végéig szeretnék befejezni a megoldás jogi és anyagi hátterének áttekintését, hogy eldönthető legyen: érdemes-e elkezdeni a szükséges egyeztetéseket a minisztériummal, illetve a tulajdonos önkormányzatokkal. Ha nem, maradt a közbeszerzési eljárás, de a legszerencsésebb a törvény módosítása lenne.
A június óta vezető nélkül működő adatvédelmi biztosi hivatalban megtudtuk: az üggyel kapcsolatban sem beadványt, sem más megkeresést nem kaptak, hivatalos véleményt pedig csak konkrét, részletes vizsgálat után adhatnak.
Aggályosnak tartja viszont a megoldást Majtényi László. A korábbi adatvédelmi biztos, akinek három hónappal ezelőtt járt le a mandátuma, lapunk kérdésére kifejtette: a parkolási társulások jogos érdeke nem vonható kétségbe, s az is tény, hogy rossz a törvény szövegezése. A "kétlépcsős" megoldás viszont a hatályban lévő törvény kijátszása. A gépkocsi alvázszáma és a motorszáma nem tekinthető technikai adatnak akkor, amikor személyi adatok megszerzésére használják. Majtényi László szerint az egyetlen jogszerű megoldás az ügyben: a törvény módosítása lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.