BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mentőakciók világszerte

Világszerte mentőakciókkal sietnek a bajba jutott légitársaságok megsegítésére a kormányok. Az utasforgalom drámai hanyatlása mellett a biztosítási szerződések sorozatos felmondása is sújtja a szektort. Az USA-ban az elnök aláírásával törvényerőre emelkedett a 15 milliárd dolláros mentőakció, az EU-pénzügyminiszterek a hét végén elvi egyezségre jutottak a rendkívüli támogatásokról.

A biztosítók egy része hétfő éjféli határidővel mondta fel a meglévő szerződéseket. A várható súlyos következményekre való tekintettel a határidőt utóbb csütörtökre módosították, a könnyítést a kormányok igyekeznek arra felhasználni, hogy szükség esetén viszontbiztosítóként lépjenek fel, és a kötelezettségek átvállalásával adjanak módot a járatok indítására.
Ma 24 órakor jár le a Malév szerződése is a biztosítókkal, amelyeket azonban lapunk érdeklődésre Danks Emese, a társaság szóvivője nem kívánt megnevezni. Mint elmondta, a légitársaság vezetői ma tárgyalnak a kormány, a biztosítók és a lízingcégek illetékeseivel.

Az amerikai mentőakció 15 milliárd dollárjából "csupán" 5 milliárd jelent közvetlen segélyt, 10 milliárd pedig hitelgaranciát. Az európai légitársaságok szövetsége bejelentette, hogy tagvállalatai 2,5-3 milliárd dollár veszteségre számítanak a merényletek következtében.
A szerződések felmondása miatt, illetve a kormányszavatosság hiányában a légitársaságoknak kellő biztosítási fedezet hiányában kellett volna gépeiket közlekedtetni, ami -- többek között -- a lízingszerződések súlyos megszegésének tényállását is kimerítette volna.
Londonban a kormány -- békeidőkben elképzelhetetlen módon -- közvetlenül lépett fel a biztosítási piacon, és kötelezettséget vállalt a háború és terrorizmus miatti többletkárok esetleges megtérítésére. Ilyen kockázatokra eddig általában 36 millió font sterlingben maximált kártérítés volt kikötve, utóbb azonban a biztosítótársaságok ennek többszörösére akarnak felkészülni, mégpedig a korábbiak 10-15-szörösére emelt díjak ellenében. London egyelőre egy hónapig vállalja át a díjkülönbözetet, hogy légitársaságait valahogy a víz felett tudja tartani.
A német kormány négy hétre vállalt hasonló kötelezettséget, itt azonban kikötötték, hogy az adott károkat maximum 20 milliárd dollár erejéig szavatolja. A megváltozott körülmények között közlekedtetett gépenként 1 milliárd dolláros kötelezettségvállalásra lenne szükség lapértékelések szerint.
A brit és a német támogatási modellt az EU pénzügyminiszterek szombati li?ge-i -- nem hivatalos -- tanácsülésükön is irányadónak tekintették, és ideiglenes jelleggel jóváhagytak ilyen jellegű kormányzati akciókat. Általában irányadónak tekintik az egy hónapos garanciavállalást, elhangzott azonban, hogy az ilyen fedezetek hatálya szükség esetén meghosszabbítható. A belga pénzügyminiszter szerint a lehetséges támogatási akciók teljes összegéről jelenleg még nem alakítható ki teljes kép. A miniszterek külön felhívást intéztek az EU-s közlekedési miniszterek október 15-én esedékes üléséhez, szorgalmazva, hogy hozzanak hathatós intézkedéseket a légi közlekedés biztonságának fokozása érdekében. Ez utóbbi egyebek között ki kell terjedjen a csomagok ellenőrzésére, a pilótafülke fokozottabb védelmére, a tagországokban honos biztonsági intézkedések "minőségi kontrolljára", a személyzet szakképzésére, valamint "fegyverfajták meghatározására".

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.