Világméretű fegyveres konfliktusok kialakulásának esélye jelentősen csökkent ugyan, a potenciális veszélyforrások száma azonban nem lett kevesebb, összetettségük nőtt, komlexebbé és sokszínűbbé váltak, előrejelezhetőségük csökkent -- áll a Magyarország nemzeti biztonsági stratégiáját taglaló -- hosszú ideje a kormány jóváhagyására és a parlament elé terjesztésre váró -- tervezet.
A globális kihívások sorában első helyen a tömegpusztító, elsősorban a könnyebben hozzáférhető vegyi és biológiai fegyverek elterjedése, akár államok, akár terroristacsoportok kezébe kerülése áll a dokumentum szerint. A másodikként kifejtett terrorizmus kapcsán az ország NATO-tagságát és a délszláv háborús szerepvállalását említi az irat veszélyforrásként.
A következtetéseket és feladatokat felsoroló fejezet nem valószínűsít jól körvonalazható és súlyos fenyegetést, hanem a különféle veszélyforrások (az előbbiek mellett instabil zónák kialakulása, pénzügyi instabilitás veszélye, környezeti, informatikai-információs globális kihívások, a régióban egyebek közt a fejlettségbeli különbségek növekedése, államokon belüli instabilitás, a posztszovjet és a délkelet-európai térség kihívásai, a migráció, szervezett bűnözés) komplex megjelenésével számol. Ezekkel szemben az egyes szervezetek (honvédség, rendőrség, határőrség, titkosszolgálatok) hatékony, átfogó rendszerére van szükség -- húzza alá a szakmai anyag.
Szabó János professzor, a Honvédelmi Minisztérium Stratégiai Védelmi Hivatalának főigazgatója szerint azonban a hazai biztonságpolitikának még radikálisabban szakítania kell a régi szemlélettel, és a civil, valamint katonai intézményeket a mainál is hangsúlyosabban szükséges speciális feladatokra képes preventív biztonsági szervezetekké alakítani.
A változás lehetőségére utal Orbán Viktor miniszterelnök tegnapi nyilatkozata, amelyből kiderül, összegyűjtik számos állam doktrínáit, és leszűrik a megfelelő következtetéseket.
Három forgatókönyvet lát a világ előtt Tálas Péter biztonságpolitikai szakértő. Az első az elzárkózás, erődépítés, amely páratlanul szigorú intézkedésekkel (beutazási korlátozások, gazdasági segítség megvonása a fejletlen országoktól) járna együtt. Szintén mindenféle előrelépést megakadályozna a jelenlegi gyakorlat fenntartása, amely konzekvensen erőre erővel válaszol (Colin Powell amerikai külügyminiszter vélhetően ebben a szellemben nyilvánította háborús cselekménynek a támadást, amelyre katonai választ helyezett kilátásba). Ha a fejlett világ nem képes ellenállni a közvélemény érthető nyomásának, akkor a saját magunk építette fal mögé szorulva hadviseléssé avatjuk a terrorizmust -- fejti ki Szabó professzor.
A jó megoldás ezzel szemben paradigmaváltás, amely a terrorizmussal kapcsolatba hozható országokat érdekeltté teszi a fegyveres csoportokkal szembeni fellépésben -- fejtegeti Tálas Péter. Az egyetlen megoldás az, hogy a fejlett világ védelmi vonalát a "frontterületen" teszik még erősebbé. A "lator államok" politikai pacifikálásával párhuzamosan azonban újra kell gondolni az eseménykövető intézmények (például katasztrófaelhárítás) és a megelőzést szolgáló eszközök (egyebek közt titkosszolgálatok) feladatait, és a közöttük lévő arányokat a preventív megoldások felé kell eltolni -- szögezi le Szabó János. Az is valószínű, hogy eddig sérthetetlennek tekintett szabadságjogokat is érinthetnek az intézkedések. Feltétlenül új jelenség volt ugyanis kedden, hogy a békés civil élet rendszereit használták fel ilyen tömeges támadásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.