Bár a 260 magyar válaszadó több mint fele úgy nyilatkozott, hogy a közösségi szabályoknak megfelelésre a felkészülést még el sem kezdte, a vállalatok csaknem fele derűlátó jövőjét illetően az egységes piacon. A verseny erősödése mellett versenyképességük hosszú távú megerősödésére, átláthatóbb üzleti gyakorlat meghonosodására, a berendezések és az információtechnológia beszerzése szempontjából jobb versenyfeltételekre, valamint az uniós piacokra való könnyebb bejutásra számítanak. Mintegy 13 százalékuk aggódik azonban piaci helyzete miatt, öt százalékuk pedig jövőbeli létezését is veszélyben látja.
A válaszokból kiderül, hogy a magyar vállalatok könnyebben juthatnak hozzá a közösségi joganyaggal kapcsolatos információkhoz, mint a többi tagjelölt vállalatainak legtöbbje. Helyzetük az információhoz való hozzáférés költségei szempontjából is kedvezőbb az átlagosnál: 60 százalékuk ingyen jut megfelelő tájékoztatáshoz, 15 százalékuk pedig minimális költséggel.
Ennek ellenére a magyar vállalatok nem tartják tájékozottabbnak magukat a közösségi jogszabályokat illetően, mint a régió más vállalatai: a magukat teljesen vagy részben informáltnak vélők 55 százalékos aránya megfelel az átlagnak. A magyar vállalatok legtöbbje a kereskedelmi kamarát ítéli a legfontosabb és legmegbízhatóbb információforrásnak.
A közösségi jogszabályokkal való általános összhangjukat a magyar vállalatok egy 1-től 4-ig terjedő skálán 2,3-re értékelik, ami megfelel az átlagnak. Az egyes szakterületeket értékelve azonban némileg magasabb -- 2,4 és 2,8 közötti -- pontszámot adnak maguknak. Az uniós szabályoknak megfelelést a minőség-ellenőrzés, a technikai szabályozás és szabványok, a környezetvédelem, illetve a fogyasztóvédelem területein érzik a legnehezebbnek. A válaszadók kétharmada véli úgy, hogy 2002 végére megfelel az uniós követelményeknek; a cél elérése érdekében a legtöbben a vezetők és az alkalmazottak képzését tartják a legfontosabbnak. A felkészülés költségeit azonban a vállalatoknak csak mintegy 17 százaléka becsülte fel.
A felmérésből kiderül, hogy a magyar vállalatok 70 százaléka csak általános, 8 százaléka pedig minimális információval rendelkezik a csatlakozási tárgyalások állásáról. Bár az általános vélemény szerint a vállalatoknak nincsen befolyásuk a tárgyalások menetére -- a válaszadók mindössze 7 százaléka nyilatkozott úgy, hogy konzultáltak vele a tárgyalási pozíciókról --, többségük nagyon fontosnak véli a lobbizást. Ezen a területen 27 százalékuk számolt be hazai, 19 százalékuk pedig brüsszeli sikerekről. A válaszadók több mint fele támogatja azt az elképzelést, hogy a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara képviseleti irodát nyisson Brüsszelben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.