BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Személyszállítás koncesszióban

Az Európai Bizottság most készülő rendelettervezete koncessziók kiadását írná elő az önkormányzatok és a régiók számára a helyi érdekű forgalomban, a szubvenciók kiutalására korlátozva a közösségek szerepét. Az Európai Bíróság ítélete azonban már a rendelet megszületése előtt radikálisan átalakíthatja a városok és agglomerációjuk közötti személyszállítást.

A luxembourgi bíróság a tervek szerint november 7-én dönt egy magdeburgi személyfuvarozó cég panasza ügyében. A német buszos vállalkozás azt kifogásolta, hogy a város nem írt ki nyilvános pályázatot személyszállítási koncessziókra, miközben az azt végző vállalatnak támogatást folyósít. Az ítélet akár versenyeztetési kötelezettséget is előírhat az alperes számára -- tudósít a Die Presse.
A bizottság a tervezete készítésekor már működő modellekre építhet. Berlin/Brandenburg közlekedési szövetsége például a helyi vasúti és buszvonalak 15 százalékának működtetését szervezte ki nyilvános pályázat útján. A szövetség számítása szerint a megoldással 20 százalékos költségcsökkentést értek el, ami nem ment sem a minőség, sem az utasok pénztárcájának rovására. A legtöbb esetben az eddigi üzemeltető nyerte el a jogot, ezt a lehetőséget a készülő uniós jogszabály sem zárná ki.
Bécsben viszont a közlekedési társasággal kötendő hosszú távú szerződéssel próbálják megelőzni más társaságok belépését a helyi forgalom piacára. A megállapodás nyolc évre biztosítana kizárólagosságot a jelenlegi szolgáltatónak, az egyezményt újabb hét évre lehetne meghosszabbítani. Kérdéses, vajon a luxembourgi taláros testületnek a koncessziót kerülő alperest elmarasztaló ítélete semmissé tenné-e a szerződést, ha addigra aláírják.
A svédországi Göteborgban a tömegközlekedés nem teljesen privatizált, a villamosvonalakat részvénytársaság működteti, de az városi tulajdonban van. A buszfogalomban viszont a vonalak harmadára egyenként ötéves koncessziókat írtak ki -- a tapasztalatok szerint ez a városban helyenként 50 százalékos költségcsökkenéshez, és a régióban is az árak jelentős mérséklődéséhez vezetett. Igaz, problémák itt is adódnak: tavaly az egyik társaság visszaadta néhány vonalát, mivel a szabott tarifák nem fedezték a dráguló üzemanyagot.
Kudarcnak tartják a britek saját privatizációs programjukat. A helyi buszjáratok zsúfoltak és megbízhatatlanok, a verseny célja lényegében a konkurencia kiszorítása volt a nagy forgalmú vonalakról, hogy aztán a szerződés birtokában a társaság az adott körben tetszés szerint növelhesse a viteldíjakat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.