Az Al-Dzsazira -- amelynek neve annyit jelent, "félsziget" -- 1996-ban napi hat óra adásidővel indult, és csak 1999-ben érte el a napi 24 órát. Az amerikai CNN mintájára létrehozott hírtelevíziónak jelenleg 497 munkatársa van, közöttük negyven saját külföldi tudósító. A szerkesztőség még mindig a katari televízió dohai székházában üzemel. A körülmények olyan szerények, hogy az adót felkereső Hoszni Mubarak egyiptomi elnök így álmélkodott el: "Ennyi bosszúság egy ilyen gyufaskatulyából!"
Az adót a katari emír alapította, miután palotaforradalommal megdöntötte apja trónját 1995-ben. Az új uralkodó -- aki minden nehézség ellenére máig kitart elképzelése mellett -- az arab közönséget akarta nyíltabb sajtóvitákhoz szoktatni. A CNN-től és a BBC-től átvett koncepció teljesen új az arab világban: sarkos interjúk, közönség részvételével folytatott, élő, gyakran igen heves politikai viták, tabu témák (például a szex) követik egymást. A The Washington Post szerint a szerkesztők jobban ragaszkodnak a brit csatorna komoly stílusához, mint az amerikai állomások kedélyeskedő műsorvezetéséhez.
Az adó arab világban meglévő hatalmas arányú nézettsége ellenére -- éppen a benne elhangzó vélemények sokszínűsége miatt -- nem kap sok hirdetési megrendelést, naponta alig 45 percnyi reklámidőt tud eladni. Ez egyben azt is jelenti, hogy anyagilag a legutóbbi időkig függött alapítójától, a katari kormánytól, illetve az emírtől. Mint az MTI emlékeztet, az arab világban azok a sajtóorgánumok kapnak reklámmegrendeléseket, amelyekkel a hatalmon lévők széles körben elégedettek. Az évi 30 millió dollárra becsült támogatás azonban ez év végén lejár, ezért a gazdálkodást nyereségessé kell tenni, illetve befektetőket kell találni. Az utóbbi hetek sikerei láttán ennek esélyeit általában jónak tartják.
A szerkesztőség által követett kurzust illetően Hamad bin Szamer Asz-Szani sejk, az Al-Dzsazira igazgatótanácsának elnöke cáfolta, hogy Oszama bin Laden nézeteit terjesztenék. "Mi az eseményt keressük, és most olyan szerencsénk van, hogy jelen lehetünk Afganisztánban, két újságíróval is, Kabulban és Kandahárban." A sejk, aki a katari uralkodó családjának tagja, megjegyezte: "Mindig is különböző vádakkal illettek bennünket: neveztek Irak-barátnak, Izrael-barátnak és most a tálibok barátjának."
Az Al-Dzsazirát ma körüludvarolja a nyugati média. A CNN tárgyal velük, hogy megszerezze exkluzív tudósításainak elsőbbségi továbbítási jogát, az ABC tévétársaság ugyancsak stratégiai kapcsolatot akar kialakítani a csatornával. Ez utóbbi egyébként kijelentette, nem kíván kizárólagos jogokat szerezni az átvett anyagokra, hogy ezzel is hozzájáruljon a kritikus hírek minél szélesebb körben való terjesztéséhez. Egy brit lap szerint a csatorna a BSkyB-vel is megállapodott híranyagainak az átadásáról. A brit köztudatban való jelenlétének megerősítésére az ottani, Einstein Consulting nevű pr-céget kérték fel. A tervek szerint a jövőben nemcsak az Al-Dzsazira világszerte keresett háborús felvételeit terjesztenék, hanem egyéb, arab dokumentumfilmesek által készített anyagokat is.
A válság első szakaszában egy ideig zavarba hozta a nyugati kormányokat a korábban szinte ismeretlen, Katarból sugárzó műholdas tévéállomás. A legelvetemültebb terroristavezérek és -ideológusok nyilatkozatainak szó szerinti közvetítése olyan félelmeket támasztott, hogy az ingataggá vált világban tovább destabilizálódik a földkerekség legveszélyesebb válságövezete. Azóta az Al-Dzsazira, illetve a szerkesztőség munkájának a nyugati kormányok általi megítélése óriásti változott.
A bombázások kezdetekor a csatorna közvetítette Oszama bin Laden videoszózatát, emiatt Colin Powell amerikai külügyminiszter még aggodalmának adott hangot, és a katari emírt washingtoni látogatásán arra kérte fel, gyakoroljon mérséklő befolyást a szerkesztőségre. A lépést először a világ legjelentősebb sajtószerveinek kiadóit és főszerkesztőit tömörítő Nemzetközi Sajtóintézet (IPI) bírálta, függetlennek nevezve az adót, amelyre Szaúd-Arábia és Algéria már 1999-ben megpróbált nyomást gyakorolni. Az IPI meglepetését fejezte ki, amiért Washington ezen államokhoz hasonló módszerekhez nyúlt. A csatornát életre hívó és máig finanszírozó emír azzal védekezett, hogy a parlamenti demokráciák meghonosodásához szabad és hiteles médiára van szüksége, és az Al-Dzsazira éppen azért olyan népszerű, mert független, és kész vitafórumot nyújtani különböző nézeteknek.
A nagy felismerés valamikor ezt követően fogant meg Washingtonban és általában a nyugati diplomáciában: az Al-Dzsazira révén egy 35-40 milliós -- számos radikális eszmével átitatott -- muzulmán hallgatói körhöz lehetne hozzáférni kellően körültekintő eljárással. Erre a felismerésre vezethető vissza, hogy az Egyesült Államok információs kampányt kezdett az iszlám világban, amelyben kiemelkedő szerepet szán a tévéállomásnak. A kampány nyitányaként Condoleezza Rice amerikai nemzetbiztonsági főtanácsadó a közelmúltban interjút adott a csatorna riporterének, amelyben hangoztatta, hogy "a terrorizmus elleni háború nem az iszlám elleni hadjárat".
A riport körülményeit ismertetve a The Wall Street Journal kiemelte, hogy a főtanácsadó éppen elutazni készült az elnök társaságában egy fontos tanácskozásra, amikor időt szakított a nyilatkozattételre. Az üzleti lap szerint a fejlemény jelzi, hogy Washington milyen gyors volt a felismeréssel: e csatorna működésében nem irritáció forrását kell látni, hanem egy olyan médiumot, amelyben befolyásra kell törekedni. A váltás nyomán szinte magától értetődőnek látszott, hogy interjúra szánta el magát Donald Rumsfeld is. Az amerikai védelmi miniszter a nyitás politikáját követve részletesen kifejtette, hogy az Egyesült Államok nem akar idegen országot meghódítani vagy megszállva tartani, csupán a terrorizmus rákfenéjének megszüntetésére törekszik. Rumsfeld szintén úgy érvelt, hogy az afganisztáni célpontok elleni légicsapások "nem az iszlám, hanem a terrorizmus ellen" irányulnak. Egyes hírforrások szerint egyébként elképzelhető, hogy maga George W. Bush elnök is interjút ad az állomásnak.
Az USA kormányzatának a média és a propaganda csatornáin keresztül való nyitása jól illeszkedik egy ottani kutató javaslatához. Az amerikai Béke Intézettől Jon Alterman már régebben kifejtette, hogy Washingtonnak be kellene kapcsolódnia az új arab médiába, és a politikusoknak keresniük kellene a lehetőséget egy potenciálisan ellenséges hallgatói-nézői kör meggyőzésére.
Az Egyesült Államoknak az iszlám médiában való megjelenése kapcsán egy sajátos problémát fogalmazott meg az amerikai külügyminisztérium nyilvánossággal foglalkozó főosztályának vezetője. Charlotte Beers szerint az amerikai diplomáciának a gondolkodó elmékért folyó versenybe kell beszállnia és e program keretében az arab világban is el kell fogadtatnia nézeteit. Ezen a ponton azonban egy újszerű feladat jelentkezik, mégpedig olyan formában, hogy az USA-nak újra kell definiálnia önmagát, és alaposan meg kell gondolnia, mit mondjon magáról ebben a kultúrkörben. "Az üzenetünket először artikulálnunk kell, utána el kell juttatnunk a lehető legszélesebb körhöz" -- fogalmazott a külügyi vezető, aki elmondta, hogy fontolgatják az Al-Dzsazira igénybevételét ilyen célú reklámokra. Beers szerint nem kisebb a feladat, mint az, hogy a terroristák által adott Amerika-képpel szemben egy másikat építsenek fel, mégpedig annak a kultúrának a nyelvén, amelyet most az idő szorítása alatt kell sürgősen megszólítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.