A főváros közterület-használati rendelete az elmúlt hónapokban elsősorban a Mahir Cityposter Kft. szerződése miatt került a figyelem középpontjába. Mint arról a Világgazdaság többször is hírt adott, a cég azt kérte a fővárostól, hogy újabb három évre hosszabbítsák meg az év végén lejáró megállapodást, amelyet mintegy 530 hirdetőoszlopra legutóbb 1998-ben kötöttek meg. Kétszeri elvi elutasítás, illetve hónapokig tartó halogatás után a főváros várostervezési és városképvédelmi bizottsága a múlt héten jóváhagyta a hosszabbítást.
A közterület-használati kérelmek elbírálásában illetékes bizottság augusztusban, illetve októberben is szakmai okokkal, illetve a jogi helyzet tisztázatlanságával indokolta az elutasítást. Ami egyébként azért volt elvinek tekinthető, mert az a döntés egyszer sem született meg, amelynek alapján a hivatalos határozatot kiadhatta volna a Főpolgármesteri Hivatal. Mivel a Mahirt változatlanul a vezető kormánypárthoz közeli cégnek tartják, így felmerült, hogy a várost irányító MSZP--SZDSZ koalíció a közelgő választások miatt húzza az engedély elbírálását. A politikai nyomásgyakorlás szándékát a pártok végig cáfolták. Bőhm András, a fővárosi SZDSZ-képviselőcsoport vezetője lapunknak az igenlő döntés után kijelentette: nem tud háttéralkuról. A szerződés meghosszabbítását helyes döntésnek tartja, mert az önkormányzatnak nem lehettek jogi érvei az elutasítás mellett.
A Mahir és a többi, feltűnést nem keltő közterület-használati kérelem ügyét végigkísérte a fővárosi rendeletről szóló, a személyeskedéstől sem mentes jogi vita. Az Alkotmánybíróság (Ab) tavaly novemberi határozatának értelmezéséről ugyanis eltérő Tiba Zsolt főjegyző, illetve jogi szakértők és a fővárosi képviselők többségének véleménye. Az Ab határozata a fővárosi közterületek használatát szabályozó rendeleteket alkotmányosnak találta, így elutasította a megsemmisítésükre irányuló indítványokat. A főjegyző álláspontja szerint ugyanakkor a határozat indoklása azt tartalmazta, hogy a közterület-használati kérelmeket hatósági ügyként kell kezelni. Ezt a véleményt az önkormányzat jogi bizottsága osztotta, míg a várostervezési és városképvédelmi bizottság úgy foglalt állást, hogy az engedélyezésnél az előző évek gyakorlatához hasonlóan továbbra is tulajdonosi jogkörben kell eljárni.
A kérdés először az idén áprilisban került a fővárosi közgyűlés elé, s a többség a tulajdonosi eljárás mellett határozott. A Grespik László vezette Fővárosi Közigazgatási Hivatal azonban jelezte a közgyűlésnek, hogy jogsértőnek tartja a döntést. A törvényességi észrevételt a közgyűlés elfogadta, s a városképvédelmi bizottság elkezdte hatósági jogkörben elbírálni a kérelmeket. Szeptemberben azonban a bizottság elnöke, aki a Fidesz--MDF--MKDSZ frakció tagja, valamint szabad demokrata és szocialista alelnöke közös módosító indítványt adott be. Endrédy István, Ráday Mihály és Horváth Gyula azt javasolta, hogy térjenek vissza a tulajdonosi jogkörhöz, s a közgyűlés ezt ismét elfogadta. Jogi szakértők szerint így azonban jó eséllyel lehet számítani arra, hogy a törvényességet felügyelő közigazgatási hivatal ismét észrevételt tesz. A hivatal véleményét persze el is utasíthatja a közgyűlés, ha viszont Grespik László ragaszkodik álláspontjához, akkor bíróság elé viheti az ügyet.
A városvédők egyébként nem véletlenül tiltakoznak a hatósági jogkörben történő eljárás ellen, szakmai munkájukat ugyanis igencsak megnehezíti. A hatósági eljárásnál többek között nem lehet a tulajdonosi érdekekre hivatkozó érvekkel elutasítani egy kérelmet, sokkal szigorúbb a szabályozás. Az elutasított kérelmezők először a fővárosi közgyűléshez nyújthatják be fellebbezésüket, majd -- a korábbiakhoz hasonlóan -- bírósághoz fordulhatnak. Ez azonban ebben az esetben halasztó hatályú, ami azt jelenti: az önkormányzatnak gyakorlatilag lehetetlen helytálló jogi érveket találni ahhoz, hogy az engedély nélküli építményeket a jogerős bírósági ítélet előtt lebontathassa. Ezzel tehát vissza is élhetnek élelmes vállalkozók. Korábban viszonylag rövid jogi eljárás után elvitethették azokat a pavilonokat, reklámtáblákat, felszámolhatták azon teraszokat, amelyeket a városképbe nem illőnek talált a szakbizottság.
A szakmai érvek között gyakran elhangzik, hogy Budapesten túl sok az engedélyezett közterületi reklám, nem beszélve az engedély nélküliekről. A főváros egyébként csak a saját tulajdonában lévő területek felett rendelkezik, a kerületi önkormányzatok is bérbe adhatják a tulajdonukban lévő utakat, tereket. Az önkormányzati szabályozások elutasítása miatt egyre gyakoribb, hogy reklámhordozókat magánterületeken helyeznek el: leginkább óriásplakátokat társasházak falán.
A fővárosnak 11 reklámcéggel van közterület-használati szerződése, amelyek döntően ez év december 31-vel lejárnak. Mostanáig csak a hirdetőoszlopokra kötött szerződést hosszabbították meg. A Mahir ügyét egyébként még mindenképpen hatósági jogkörben kellett elbírálni, miután a szeptemberi visszatérés a tulajdonosi jogkörhöz visszamenőleg nem vonatkozik. Lapunk információi szerint azonban több cég is beadta már hosszabbítási kérelmét, amelyek hamarosan a bizottság elé kerülhetnek. Budapesten a villanyoszlopokra szerelt csaknem 1600 pillangótábla az Esma Spanyol--Magyar Reklám Kft. tulajdonában van. A fővárossal kötött szerződés értelmében az Intermédia Kft. építi és tartja karban a villamos- és buszmegállókban a plexifalú építményeket, ennek fejében reklámozásra használhatja ezek falát. A főútvonalak mentén a járdák melletti védőkorlátokat a DeGeWe Kft. adhatja bérbe.
A másik hét cég óriásplakátok kihelyezésére kapott engedélyt a fővárostól. Itt várhatók a legnagyobb változások, a 2000. január 1-jével életbe lépett budapesti városrendezési és építési keretszabályzat szigorította a közterületek használatát. Többek között az óriásplakátokat szorítanák ki a jelenleginél is jobban a belvárosi területekről. A cégek ezért már tavaly értesítést kaptak arról, hogy a 2001. december 31-én lejáró szerződésüket nem lehet változatlan formában megtartani, a keretszabályzatra figyelemmel adják be hosszabbítási kérelmeiket.
A fővárosi közterület-használati rendeletek megalkotása óta mintegy hat év telt el. A fővárosi szakemberek szerint a szabályozások beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. A frekventált területekről -- például a Nagykörútról, az Andrássy útról, a Károly körútról, a Rákóczi útról -- eltűntek a bódék, az utcai vitrinek, pultok, alkalmi vásárok, csak a városkép szempontjáról elfogadhatóak maradhattak.
A fővároshoz évente mintegy 400 millió forint folyik be a közterület-használatból, de itt nem a bevételek növelését tekintik célnak, hanem a városképi szempontok érvényesítését. A használatba vehető területeket nem hirdetik meg -- ez a nagy terület miatt nem is lenne lehetséges --, hanem a vállalkozók adják be kérelmeiket. Ezeket a bizottság a hivatal illetékes ügyosztályának javaslata alapján elbírálja, s ha a döntés kedvező, megköthető a szerződés. Két héttel ezelőtt, az október végi közgyűlésen fogadtak el a képviselők egy olyan módosítást, amely szerint a bizottság bizonyos esetekben -- saját belátása szerint -- dönthet úgy is, hogy pályázatot ír ki egy-egy közterületre. Erre mostanáig nem volt példa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.