A következő hét évben több mint 230 milliárd forintot szán környezetvédelemre a főváros - derül ki Budapest most elkészült környezetvédelmi programjából. Az anyag, amely áprilisban kerül a fővárosi közgyűlés elé, a közeljövő tervein túl áttekinti a következő 15-20 év feladatait is. A koncepció részleteit ma ismerteti Demszky Gábor főpolgármester.
A korábban nagy iparterületeknek helyet adó Budapesten mára a szolgáltatási ágazatok kerültek előtérbe, így a légszennyezettség elsősorban a motorizáció következménye. Míg 1975-ben még 84 személygépkocsi jutott 1000 fővárosira, 1998-ban már 314, s várhatóan tíz éven belül 400 fölé emelkedik a gépjármű-ellátottsági mutató. A motorizációs szint jelentős növekedésével a tömegközlekedéssel lebonyolított utazások száma folyamatosan - 1984 és 1995 között 25 százalékkal - csökkent, miközben a helyváltoztatások száma nem lett kevesebb. Környezetvédelmi szempontból is az egyik legnagyobb gond, hogy a főváros közúthálózatából hiányoznak a külső kerületeket összekötő, illetve a városon kívül haladó körgyűrűk, s a gyorsforgalmi utak nem alkotnak hálózatot. A tervek szerint a belvárosi átmenő forgalom csökkentését elősegítő útépítésekre 33,5 milliárd forintot fordít majd az önkormányzat. Ezen belül készülne el a Körvasút sori körút, illetve az Ipartelepi út első üteme.
Az elmúlt tíz évben a fővárosban a szennyvíztisztítás terén történt a legnagyobb előrelépés, de még így is csak a szennyvizek 38 százaléka jut biológiai tisztítás után a Dunába. Ezt az arányt 2010-ig 100 százalékosra növeli az önkormányzat, ezt többek között az EU előírásai is szükségessé teszik. Erre a célra mintegy 147 milliárd forintot terveznek. A program legnagyobb tétele a csaknem 100 milliárd forintba kerülő, a Csepel-szigetre tervezett központi szennyvíztisztító.
Budapesten jelenleg az erdők aránya 13,4 százalék, amit a tervek szerint 16 százalékra növelnek. A városi parkok, kertek aránya 2,3 százalék, ezt 5,5-re emelnék. A következő három évben zöldfelület-rekonstrukcióra 2,7 milliárd forintot szánnak, erdő- és fasortelepítésre pedig 400-400 milliót.
A környezetvédelmi programon belül megjelölték azokat a feladatokat, amelyek megvalósítása túllép a hétéves időtávon, illetve a fővárosi önkormányzat kompetenciáján. Több beruházás esetében a főváros kezdeményező és összehangoló szerepet szeretne betölteni az állam, az agglomerációs települések és a kerületek között, valamint szorgalmazni kívánja a nemzetközi együttműködéseket. A budapesti gyorsvasúti és metróhálózat építése például megoldhatatlan állami részvétel nélkül, a fővárosi vízbázisok védelme csak az agglomeráció együttműködésével valósítható meg, a forgalomcsillapított övezetek létrehozásához vagy a kutyaürülék eltávolításához pedig szükséges a kerületi önkormányzatok részvétele.
Kecskés Ágnes
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.