BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kampánytéma lett a MIÉP

A Fidesz szavazótáborának húsz százaléka inkább elutasítja a MIÉP-et, mint az MSZP-t, ezért hatásos lehet a szocialisták immár hivatalosan vállalt taktikája, hogy a MIÉP és a Fidesz összefonódásának hangsúlyozásával igyekeznek kilökni a centrumból a legnagyobb kormánypártot.

Csurka István szerdai bejelentésének, mely egyebek között azt feltételezte, hogy a MIÉP 10-20 körzetben is jobb eredményt ér majd el, mint a Fidesz, semmi realitása nincs - vélik a Fideszben, és ezt támasztják alá a közvélemény-kutatási adatok is. Így kölcsönös visszalépésekről eleve nem lehet szó. Ugyanakkor a legnagyobb kormánypárt semmiféle kapcsolatfelvételt nem tervez a MIÉP-pel, abban bízva, hogy annak szavazói a második fordulóban már az esélyesebb jobboldali jelöltet támogatják majd. Ezt egyrészt az támaszthatja alá, hogy a Fidesz és a MIÉP hívei között utóbbi szavazói második helyen a Fidesz-MDF-listát részesítik előnyben.

Másrészt jelentős összekötő erő, hogy a legnagyobb mértékben egyaránt az MSZP-t utasítják el. Így minden olyan, a legnagyobb kormánypárt kommunikációs stratégiájában fellelhető elem, mely alkalmas ezen negatív érzés megjelenítésére, hozhat MIÉP-es szavazókat a Fidesz-MDF számára.

Ugyanakkor a Fidesz könnyen veszíthet is a MIÉP miatt. A Szonda Ipsos adatai szerint a Fidesz szavazótábora a választásra jogosultak 25 százalékát teszi ki, azaz mintegy kétmillió embert. Ezen csoport 28 százaléka az MSZP-t, 26 százaléka az FKGP-t, egyötöde pedig a MIÉP-et jelölte meg első helyen mint a leginkább elutasított pártot. Ez alapján a legnagyobb kormánypárt támogatói között mintegy 400 ezer olyan ember van, aki erős negatív érzelmekkel viseltetik a MIÉP iránt - mondta el a Világgazdaságnak Závecz Tibor, a Szonda Ipsos kutatási igazgatója. Ráadásul ezen 400 ezres csoport aktivitása igen magas, 75 százalékuk mondta biztosra a választási részvételét.

Ennek alapján az állapítható meg, hogy a Fidesz mintegy 300 ezer szavazatot kockáztat akkor, ha a közvéleményben az a kép erősödik meg, hogy bár a legnagyobb kormánypárt ezt tagadja, mégis elképzelhető egy MIÉP-pel való koalíció. Ehhez hozzáadódik az úgynevezett aktív bizonytalanok egy része is: a pillanatnyi adatok szerint az össznépesség nyolc százaléka mondja magáról azt, hogy biztosan részt vesz a választásokon, de még nem döntötte el, kire adja a voksát. Ez a réteg nagyjából feleződik a két nagy párt között. A Fideszre jutó négy százalék, azaz mintegy 360 ezer ember egyharmada-egynegyede elutasítja a MIÉP-et.

A MIÉP "tálcán való felkínálkozása" új helyzetet teremtett az MSZP kommunikációs stratégiájában - mondta a Világgazdaságnak a párt egy vezető politikusa. Míg korábban a két jobboldali párt összemosásával "vigyáztak", mondván, ezzel teszik átjárhatóvá a két szavazóbázist, most úgy látják, a MIÉP-veszéllyel fenyegetve ki lehet tolni a Fideszt a centrumból, ahova minden párt igyekszik. Mindezt alapozzák azon felmérésekre is, melyek szerint a MIÉP a társadalom egészében is a leginkább elutasított erő, és egyben az a párt, amelyet a legtöbben tesznek felelőssé a kampány eldurvulásáért. Az is az MSZP kezére játszik, hogy az idei kampányban minden eddiginél nagyobb szerepet kap a külpolitika, márpedig a MIÉP-et és a vele való "kokettálásért" a Fideszt is egyre élesebben bírálják külföldön.

A Fidesz továbbra is a "nem veszünk tudomást róla" politikát folytatja. Egy leendő koalíciót ugyan Pokorni Zoltán már több ízben is elutasított, a párt komplex kommunikációja mégis sokkal inkább arra épül, hogy nem "foglalkoznak mások hatalmi törekvéseivel", szövetségeseiket pedig már kijelölték. A "finomhangolás" azt a célt szolgálja, hogy a saját bázis ne riadjon meg, miközben a MIÉP támogatói lehetőleg már az első fordulóban is jelentős számban a Fidesz egyéni jelöltjére szavazzanak. Tény ugyanakkor, hogy a legnagyobb kormánypárt számára az ideális forgatókönyvet az jelentené, ha kellően nagy választási részvétel esetén a MIÉP listás szavazatai sem érnék el az ötszázalékos parlamenti küszöböt. (DG-TE)

Munkatársainktól

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.