BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Retorziók Párizs és Berlin ellen?

Támogatok minden olyan intézkedést, amely árt nekik - fogalmazott a "renitens" Németországra, Franciaországra és Belgiumra utalva Peter King republikánus képviselő a Washington Post hasábjain. Ezen intézkedések egyre határozottabban körvonalazódnak: Dennis Hastert, az alsóház kormánypárti többségének vezetője utasítást adott annak vizsgálatára, hogyan lehetne például az Evian ásványvíz, a francia vörösborok, továbbá egyes német és belga termékek amerikai behozatalát korlátozni. Jelenleg Franciaország számít az Egyesült Államok első számú ásványvízszállítójának, így nem véletlen, hogy éppen ezen termékcsoportot - továbbá a szimbolikus jelentőséget is hordozó vörösbort - célozza meg Washington. A német és belga termékek esetében még nem ennyire konkrét a terv, ám egy kereskedelmi háború esetén mindenképpen az európai félnek van több veszítenivalója: a német exportnak például egytizede irányul az USA-ba, míg visszafelé ez az arány mindössze 2,5 százalék.

Miután a kereskedelmi szankciók a nemzetközi jog miatt nehezen látszanak keresztülvihetőnek, Washington elsősorban egészségügyi és fogyasztóvédelmi indokokat keres az európai cikkek kiszorítására - tudósít a Financial Times német kiadása. A vörösbor esetében arra kívánják felhívni az amerikai fogyasztók figyelmét, hogy egyes francia termelők úgymond "hajlamosak marhavérrel feljavítani" italukat, jóllehet a BSE-járvány óta ez szigorúan tilos. Hastert szerint a francia borospalackokra ragasztott narancssárga címkékkel kellene erről a veszélyről tájékoztatni a vásárlót. A honatya számíthat pártja törvényhozásbeli többségére a javaslatok elfogadtatása során, sőt vélhetően az ellenzékére is. A Die Welt szerint ugyanis Tom Lantos, a külügyi bizottság rangidős demokrata tagja a napokban jelezte: felháborítónak tartja az európai szövetségeseknek a NATO-n belül tanúsított "makacsságát és hálátlanságát".

A jelek szerint tehát sokat veszíthetnek az európai cégek a transzatlanti politikai feszültség elmérgesedése miatt. Az ezzel kapcsolatos aggályokat már több ízben megfogalmazták az érintettek, sőt egyre több olyan esetről is számot adnak német és francia vállalatok, amikor üzleti hátrányt eredményező ellenszenvet érzékelnek a tengerentúlon (VG, 2003. február 13., 6. o.). Az európai üzleti vezetők éppen ezért egyre nagyobb energiával igyekeznek elsimítani a politikusok közötti nézeteltéréseket. Német nagyvállalatok például arra készülnek, hogy amerikai újságokban elhelyezett reklámokkal, valamint konferenciák szervezésével állítsák helyre az ország és saját maguk imázsát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.