Egyrészt bizonyos területeken megkezdődött a számok "újragondolása": a gyakorlatilag megszületése óta értelmezési vitákkal kísért idei inflációs cél kapcsán László Csaba újra azon véleményének adott hangot, hogy az inflációs cél 4,5š1 százalék, vagyis az 5,5 százalékos pénzromlás is belefér a kormány elképzeléseibe. Kétségtelen, hogy ez javíthatna a költségvetés nem túl biztató helyzetén, annál is inkább, mert a növekedési prognózist már felülvizsgálta a Pénzügyminisztérium, a korábbi 4-4,5 százalékos GDP-bővülés helyett már valamivel 4 százalék alattit is elképzelhetőnek tart.
A másik észrevétel a kormány gazdaságpolitikájával kapcsolatban, hogy egyelőre nem nagyon látszik, hogy az "elfogadott gazdaságpolitika" valósulna meg. Az év első negyedében nominálisan nagyobb volt a hiány, mint tavaly, a rekordmagasságú deficit évében. Márpedig ez nem a konszolidálódó állami gazdálkodás irányába mutat - mondja Zsoldos István, a CA IB elemzője.
Mindezek mellett a szakértők egyetértenek abban, hogy az iraki háború vagy egyéb külső okok miatt nem szükséges vészforgatókönyvet készíteni. A háború hatásai nem közvetlenek, így ezek nem térítenék el a kijelölt pályáról a magyar gazdaságot - véli Nyeste Orsolya, a Postabank elemzője. Ennek ellenére lenne ilyen forgatókönyvre igény - mondja Zsoldos -, de nem az iraki helyzet, hanem az egészségtelen növekedési szerkezet miatt. A részletes GDP-adatokból világosan látszik, hogy tavaly az utolsó negyedévben sem változott a fogyasztásvezérelt bővülés hosszabb távon fenntarthatatlan struktúrája - mutat rá Zsoldos az igazi problémára.
A túlpörgetett magyar gazdaság számára a vészforgatókönyv egyáltalán nem ugyanazt jelentené, mint külföldön, ahol erőteljesebb állami élénkítésben, nagyobb költségvetési deficitben látják a megoldás kulcsát - mondja Forián Szabó Gergely, a CA IB Alapkezelő elemzője. Itt a pályamódosítás mögött inkább fiskális szigorítást kellene érteni, amelynek - egyébként sem erős - nyoma is egyelőre inkább csak a tervekben látszik, a kötségvetési folyamatokban egyáltalán nem.
Érdekes és figyelmeztető öszszehasonlítás, hogy az 1998-as választási évet - melynek folyamatai sokkal kisebb mértékben szakadtak el a gazdasági realitásoktól - két, a jelenleginél sokkal erősebb kiigazítást rejtő esztendő követte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.