Az első fél év végére átlépte az ezermilliárdos határt a vám- és pénzügyőrség összesített bevétele, ám még így sem érte le az éves előirányzat felét. Az államháztartási számlákra beérkezett 1049,9 milliárd az év végére várt összeg 44,6 százaléka. Mindez nem ad okot az aggodalomra, a tapasztalatok szerint ugyanis mindig erősebb az év második fele.
A legtöbb bevétel az általános forgalmiadó-bevételek során keletkezett - nem véletlenül, hiszen ebből az adónemből származik a vámhatóság bevételeinek majdnem kétharmada. Több mint 703 milliárd forint érkezett ezen a címen, az előirányzat 45,4 százaléka. Kissé növekedett az összeg az elmúlt évhez képest, de csak az importhoz igazodó mértékben.
A sorban a következő legnagyobb összeg jövedéki- és fogyasztásiadó-bevételekből keletkezett. Annak ellenére jónak minősíthető az eredmény, hogy a júniusi befizetések egy része átcsúszott a következő hónapra, ugyanis az esedékesség utolsó napja - június 28-a - hét végére esett. Több mint 264 milliárd forint érkezett ezen a címen, ennek zömét az üzemanyagok jövedéki adója teszi ki. Meglepően magasra szökött az importfogyasztási adó, a beszedett összeg messze az időarányosan várható fölött alakult. Ennek oka a szakértők szerint egyértelműen abban keresendő, hogy a külföldről behozott gépkocsik iránti - hitellel gerjesztett - kereslet még mindig igen magas, ez növeli a forgalmat. A dohánytermékek utáni jövedékiadó-bevétel 15 milliárddal több, mint tavaly ilyenkor. Ez arra utal, hogy most kezdi éreztetni hatását az adómértéknek az első negyedévben történt emelése.
Vám- és importbefizetésekből viszont csaknem ugyanakkora összeg származott, mint egy évvel ezelőtt, bár az időarányostól kissé elmarad a beszedett 67,7 milliárd forint. A vámhatóság fokozott erőfeszítését igényli a 145 milliárdos éves előirányzat teljesítése. Miközben ugyanis folyamatosan csökkennek a vámtételek, az importforgalom lanyha növekedésével nemigen képes ellensúlyozni a kieső bevételeket. (BJA)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.