Hamarosan döntéskényszerbe kerülhet az agrártárca, illetve a kormány az uniós csatlakozás utáni agrárkifizetési rendszerrel kapcsolatban, mivel a hazai gabonatermelőknek az őszi búzavetések előkészítéséhez most már meg kellene ismerniük, pihentetni kell-e területeik egy részét, vagy sem. A normál EU-s pénzkiutalási rendben a 19 hektárnál nagyobb területtel rendelkező gazdáknak - ideértve az olajos-, fehérje- és rostnövényterületeiket is (összefoglaló néven GOFR-növények) - földjeik 10 százalékát ugaroltaniuk kell, ha a dotációkat igénybe akarják venni.
A magyar termelők az idén ősszel már "uniós búzát" vetnek olyan értelemben, hogy a terményeket a jövő májusi belépés után aratják le, és az uniós szabályozás szerint értékesítik majd. Ez a legnagyobb tételt képviselő EU-s közvetlen támogatásoknál azt jelentheti, hogy a normál kifizetési rendszerben - szemben az idei 7-9 ezerrel - összesen mintegy 40 ezer forintra lennének jogosultak hektáronként, ha az uniós előírásokat betartják.
Egyre nagyobb ugyanakkor a valószínűsége annak, hogy az FVM végül nem a normál, hanem az úgynevezett egyszerűsített pénzkiutalási rendszerre tesz javaslatot a kormánynak - értesült lapunk. Ez esetben a hektárra vetített dotációs összeg csökkenhet, viszont nem lenne szükség területpihentetésre.
Mint ismert, Franz Fischler uniós agrárbiztos többször is az egyszerűsített megoldásra tett javaslatot Magyarországnak. Szakértők szerint e módszer alkalmazását indokolja az egységes farmtámogatási rendszerről hozott nyári EU-s reformdöntés is, mivel a két szisztéma "szabályozási filozófiája" hasonló (VG, 2003. június 30.).
Információink szerint az egyszerűsített módszer bevezetésé-ről az FVM e hónapban több technikai konzultációt folytatott Brüsszellel. Emlékezetes ugyanakkor, hogy Magyarország mostanáig határozottan kitartott a normál rendszer belépés utáni alkalmazása mellett, noha az újonnan csatlakozó államok - Szlovénia kivételével - valamennyien már korábban az egyszerűsített kifizetési megoldást választották.
Utóbbi rendszer bevezetése mellett szól többek között, hogy nem lenne szükség a termelési adatok gyűjtésére, nem kellenének kimutatások a területpihentetésről és több más termelési, állattartási információról. Az EU-s pénzeket pusztán hektárra vetítve kellene elosztani, amihez szakértők szerint elegendő lenne egy parcella-nyilvántartás is. Így az egyszerűsített megoldás alapvető könnyítést jelentene a kifizető ügynökségi feladatokat ellátó Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH), illetve az általa működtetett integrált igazgatási és ellenőrzési rendszer (iier) szempontjából. A hivatalos nyilatkozatok ellenére ugyanis fennáll a veszélye annak, hogy sem az MVH, sem az iier nem lesz kész az EU-s pénzek normál rendszer szerinti közvetítésére, ami meghiúsíthatná a támogatások fogadását a 2004-es taggá válás után.
Az EU jövőre a mai tagországoknak járó közvetlen támogatások 25 százalékát folyósítja Magyarországnak, amelyet a kormány további 30 százalékkal egészíthet ki. Ez összességében 150 milliárd forintnak megfelelő dotációt tehet ki 2004-ben. Gondot okozhat azonban, hogy az egyszerűsített kifizetési mechanizmusban a pénzeket nemcsak a szántóterületekre, hanem a házi kertekre, az ültetvényekre és a legelőkre is ki kell utalni. Emiatt a koppenhágai megállapodásban rögzített, mintegy 3,5 millió hektáros eredeti magyar szántóföldi GOFR-bázisterület 5,8 millió hektárra nőne, vagyis az egy hektárra jutó összeg jelentősen csökkenne. A különböző számítások szerint ugyanakkor a terület 4,2-4,5 millió hektárra lenne szűkíthető, ha Magyarország a támogatásokat nemzeti döntéssel csak az egy hektár feletti földekre nyújtaná - az EU-ban 0,3 hektár az alsó határ -, és a kifizetésekhez egyéb (környezetvédelmi, jó gazdálkodási gyakorlaton alapuló) feltételeket szabna.
Még nagyobb problémát jelentene azonban, hogy az egyszerűsített rendben az állattenyésztő ágazatoktól a közvetlen támogatásokat el kellene vonni. Így a szarvasmarha- és a juhágazat már jövőre elvesztené e dotációkat, a tejszektor pedig 2005-től. Az átcsoportosítás nyomán hasonlóan rosszul járna a dohánytermelés is.
Értesüléseink szerint az FVM a feszültséget úgy csökkentené, hogy az egyszerűsített megoldást alapvetően a 25 százaléknyi (70 milliárd forintnyi) EU-s dotációra alkalmazná, míg a 30 százalékos (80 milliárd forintos) magyar kiegészítés jelentős részét a kedvezőtlen helyzetbe kerülő ágazatok ellentételezésére fordítaná, ha azok más módon (például a legeltetésre használt gyepterületek támogatásával) nem juthatnának a csatlakozási szerződésben rögzített pénzekhez. Szakértők ugyanakkor már most felhívják a figyelmet arra, hogy e "kombinált" megoldás végső soron a normál rendszernél is bonyolultabb kifizetési gyakorlat kialakulásához vezethet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.