BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szűkös felújítási források



A szociális bérlakásállomány növelését az önkormányzatok fele tartja fontos, megvalósítandó feladatnak - derül ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) közelmúltban végzett vizsgálatából. Ennél nagyobb arányban - 60 százalékban - vallják nélkülözhetetlennek az első lakáshoz jutás támogatását.

A helyi önkormányzatoknak a bérlakásépítésre és korszerűsítésre juttatott pénzügyi támogatások ellenőrzéséről készült ÁSZ-jelentés szerint 1996 és 2000 között tovább csökkent az önkormányzatok tulajdonában lévő lakásállomány. A csökkenő részarány nemcsak az önkormányzati tulajdonú lakások folyamatos értékesítésének köszönhető - szögezi le a jelentés -, hanem főként annak, hogy az új lakások egyre csökkenő hányadát - 1,5-4,8 százalékát - építették a helyhatóságok. A 2000-ben elindított bérlakásprogram 2002-ben kezdte éreztetni hatását, ekkor a főváros kivételével megállt a csökkenés, sőt kismértékben nőtt is a lakásállomány, a komfortfokozat és szobaszám szerinti összetétele pedig - elsősorban a községekben - javult, olvasható az ÁSZ megállapításai között.

A lakások bérbeadásának szabályozottságát megfelelőnek találták a számvevők, valamennyi önkormányzat rendeletben szabályozta ugyanis a lakások bérbeadásának, elidegenítésének szabályait és a lakbérek mértékét. A korábbi ÁSZ-vizsgálathoz képest kedvező változást annak tulajdonították, hogy a megfelelő szabályozottság pályázati feltételként volt kikötve a bérlakásprogram forrásainak igénybevételéhez.

A felmerülő kiadások alig több mint negyedét fedező lakbérek egy lakásra előírt összege a megelőző öt évben megduplázódott, ugyanakkor a lakbérhátralék aránya mérséklődött - állapította meg a jelentés. Az is kiderült, hogy a vizsgált önkormányzatok közel fele még a lakások működtetéséhez is a lakbéren kívüli többletforrásokat kénytelen bevonni, a felújításukhoz több mint 60 százalékuk vesz igénybe más forrást.

Ez utóbbival kapcsolatban egyébként az ÁSZ azt is megállapította, hogy az önkormányzatok kétharmada - a lakástörvény előírásai ellenére - nem szabályozta a lakáseladásból származó bevételei felhasználását. A számla nyitására kötelezettek közel harmada a befolyt pénzt napi gazdálkodásába vonta be, jobb esetben magasabb kamattal járó beruházási hitelt váltott ki vele, illetve nagyobb kamat elérése érdekében kincstárjegyet vásárolt érte.

A vizsgált önkormányzatok öt év alatt 22,5 milliárd forint lakásértékesítési bevétellel gazdálkodhattak, ennek az összegnek közel háromnegyedét lakáscélra - részben a bérlakásprogram részeként - használták fel.

Amint arra a számvevőszéki vizsgálat rámutatott, a beruházások finanszírozása nem volt teljesen problémamentes. Gyakran gondot okozott a beruházások műszaki ütemezése, a kivitelezők számláinak fizetési határideje, a támogatási szerződések közötti összhang megteremtése, a támogatások késedelmes vagy hiányos igénylése. A támogatott programok esetében a tényleges bekerülési költségek lényegesen meghaladták a támogatás elnyerése érdekében alultervezett öszszegeket, ennek következtében a saját források aránya 44,8 százalékra növekedett. A vizsgált esetek jelentős részében többletforrások bevonására kényszerültek az önkormányzatok.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.