Három és fél éves elvi-politikai vitára tettek pontot az EU-bővítés előestéjén a régi és az új tagállamok belügyminiszterei, midőn ismét - és ezúttal sikerrel - nekifutottak a menekültstátus megadásához minimális normákat, illetve közösen elfogadott eljárási szabályokat kijelölő leendő irányelv véglegesítésének. A végső szöveg ugyan még mindig nincs meg, azonban a lényegi pontokat érintő politikai egyetértés most először immár adottság volt a huszonöt ország (valamint az Európai Bizottság) képviselői között.
Emlékezetes, hogy hosszú időn át két kérdés körül folyt a vita: készüljön-e olyan közös lista, amelyik menekültügyi szempontból sorolja fel az úgynevezett biztonságos származási és biztonságos harmadik országokat, illetve milyen eljárás keretében kezeljék az illegálisan EU-területre lépő személyeket. A lista lényege az volna, hogy ez alapján az innen érkező személyeket nem tekintenék politikai vagy gazdasági menekültnek, és a jelenlegi szabályokat nagymértékben leegyszerűsítve, hazaküldenék őket. Különösen nagy ellentéteket szült annak a listának a terve, amelyen a biztonságos harmadik országok szerepelnének, vagyis azok a tranzitállamok, ahonnan a potenciális menekültek közvetlenül az EU területére lépnek.
Az évek óta húzódó vitának határidőt szabott az a tény, hogy az 1999-ben életbe lépett amszterdami szerződés - valamint az ennek bel- és igazságügyi vonatkozású kitételeit operatív szinten is konkretizáló 1999-es tamperei EU-csúcs - 2004. május 1-jében rögzítette számos leendő intézkedés kapcsán a szükséges döntés meghozását. A miniszterek azt kockáztatták, hogy ha most sem jutnak egyetértésre, akkor május 1. után az eddigi kezdeményezés érvényét veszítheti, mivel a menekültügyi csomag immár európai bizottsági hatáskörbe kerül át, és minden formális javaslathoz attól kezdően a brüsszeli testület kezdeményezésére lesz szükség.
A megállapodás értelmében lesz közösségi lista mindkét lehetséges országkategóriára, ennek véglegesítése azonban - a teljes törvénytervezet szövegével együtt - az ősz folyamán esedékes. Addig nemzeti listákon alapulhat az eljárás. Brit kezdeményezésre bekerült a szövegbe, hogy még ha lesz is közös lista, a tagországok fenntartják maguknak a jogot, hogy egyedi alapon ettől eltérjenek. (Erre mondták a korábbi vitában példaként, hogy még ha Oroszország biztonságos származási országnak is minősül, ettől adott esetben célszerű lehet eltérni, ha mondjuk egy csecsen folyamodik menekült-státusért.)
A vitában négy ország még (nemzeti) parlamenti fenntartást jelzett (Nagy-Britannia, Német-, Svédország és Hollandia, melyeknél még a parlamenti vita is hátra van), míg az Európai Parlament a szeptemberi ülésén szeretne konzultációt folytatni a kérdésről. Diplomaták szerint így is jó esélye van annak, hogy decemberig nyélbe lehet ütni a tervezet uniós jogszabállyá emelését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.