BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Önkormányzati jogharmonizáció

A csaknem 80 ezer önkormányzati rendelet döntő többségét felülvizsgálták és szükség esetén módosították a helyhatóságok, de 5-6 százalék még mindig nem felel meg az uniós jogszabályoknak. Lemaradásban leginkább a kistelepülések vannak, ahol nincs elegendő szakember a jogharmonizáció végrehajtásához.



A hazai önkormányzatok által hozott csaknem 80 ezer rendelet 94-95 százalékát az uniós jogszabályokhoz igazították az EU-csatlakozás időpontjára. Tóth Zoltán, a Belügyminisztérium közigazgatási államtitkára szerint lemaradásban leginkább azok a kistelepülések vannak, amelyeknek sem pénze, sem szakembere nem volt a felülvizsgálat elvégzéséhez. Több területen, például a hulladékgazdálkodás, a környezetvédelem vagy az építésügy területén a települési önkormányzatoknak saját szabályozási terveket is kell készíteniük, illetve a dokumentumokat az uniós előírásokkal összhangba kell hozniuk, s ezek költségesebb munkák.

A helyi rendeletekről egyébként nincs egységes országos nyilvántartás - elsősorban a szétaprózott hazai önkormányzati szisztéma miatt -, így egészen pontos adatok sincsenek arról, hogy halad a lemaradások pótlása. Hogy az önkormányzatok valóban végrehajtják-e, illetve megfelelően végzik-e el a rendeletek jogharmonizációját, azt a törvényességi felügyeletet ellátó közigazgatási hivatalok szűrik majd ki. Az államtitkár elmondta: a tárca tervei között szerepel a nemzeti önkormányzati rendelettár létrehozása.

A helyi önkormányzatok működésére, felépítésére nincs közösségi előírás, de a csatlakozás után a településeknek is meg kell felelniük számos uniós kritériumnak, illetve számos olyan közösségi jogszabály van, amelyek közvetlenül érintik a helyhatóságok tevékenységét. Az uniós felkészülést koordináló belügyi tárca 2000-ben felmérte a hatályban lévő önkormányzati rendeleteket. Ennek eredményeképpen derült ki többek között az is, hogy mintegy 77 ezer helyi rendeletet kell felülvizsgálni, de ez a szám természetesen folyamatosan változik. A szakemberek szerint az érvényben lévő rendeleteknek körülbelül egynegyede szorult módosításra a csatlakozás miatt.

A BM a szaktárcák közreműködésével komplex módszertani segédanyagot készített, amelyet minden önkormányzathoz eljuttattak. Az újabb felülvizsgált útmutatókat szintén megkapták a helyhatóságok. A módszertan idei felülvizsgált változata áprilisban jelent meg. A legújabb anyag egyik legfontosabb változása az eddigiekhez képest az, hogy az egyes témakörökön belül bemutatja a rendeletalkotás gyakorlati problémáit. A szakértők elsősorban olyan rendeleteket szövegeztek meg, amelyekre településtípustól függetlenül minden önkormányzatnak szüksége lehet.

Miután a magyar jogszabályokat már kivétel nélkül az uniósokhoz igazították, a május 1-je után születő önkormányzati rendeletek - ha törvényesek - mindenképpen összhangban lesznek a közösségi előírásokkal. A közvetlen felelősség az önkormányzatoké: ha valaki a közösségi jogot sértő helyi rendelet miatt pert indít a helyhatóság ellen, a következményeket az önkormányzatnak kell viselnie. A közvetett felelősség azonban az államé. Az önkormányzatoknak felróható jogsértések miatt az Európai Bíróság előtt Magyarország ellen indul eljárás, s pénzbírság kiszabására is sor kerülhet. Sajátos helyzet, hogy az erős autonómiával bíró önkormányzatokkal szemben az állam eszköztelen. A közigazgatási hivatalok tehetnek ugyan törvényességi észrevételt, de ha ekkor sem módosítja rendeletét az önkormányzat, a hivatalnak az Alkotmánybírósághoz kell fordulnia. A döntésig azonban évek is eltelhetnek, s addig az államnak kell viselnie az esetleges következményeket.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.