BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összességében kisebb vámok

A csatlakozás kedvező a magánembernek, hiszen lehetősége van más tagállamban a hazainál alacsonyabb áfateherrel hozzájutni különböző termékekhez. A költségvetés viszont nem jár jól, mivel a vámbevételek 75 százaléka az EU-t illeti meg. A büdzsét az áfafizetési rendszer átalakulása is kedvezőtlenül érinti - mondta lapunknak Beszteri Sára, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője.



Május 1-jétől a tagállamokkal fennálló külkereskedelem belső piaccá alakult, aminek következtében az export mértéke 20 százalékra, a behozatalé 35 százalékra csökken - érzékeltette a csatlakozás utáni folyamatokat a pénzügyi tárca főosztályvezetője. Ezzel egyidejűleg a belső piaci forgalomban megvalósult az áruk vámok és vámeljárások alkalmazása nélküli szabad áramlása. Az unió közvetlenül alkalmazott vámpolitikáján alapuló vámrendszer (a vámunió) szabályai mostantól csak a tagállamokon kívüli, az úgynevezett harmadik országokkal folytatott kereskedelemben érvényesek.

A csatlakozás költségvetésre gyakorolt hatása közül a vámbevételek jelentős csökkenését kell a nemzeti költségvetésnek elszenvednie - mutatott rá Beszteri Sára -, miután a bevételek 75 százaléka az EU költségveté-sét illeti meg. Ennek várható öszszege 2004-ben 36 milliárd forint, ami a következő három évben fokozatosan 50 milliárd forintra növekedhet, miközben a magyar vámbevétel az ez évi 43 milliárd forintról 13-16,5 milliárd forintra csökken.

A költségvetést azonban nemcsak a vámbevételek jelentős részének EU-ba történő átutalása, hanem az áfafizetési rendszer átalakulása is kedvezőtlenül érinti - hangsúlyozta. Ugyanis mind a belső piaci forgalomban, mind az import nagy részét tekintve önbevallásossá válik az áfafizetés. Sőt, ha az érintett gazdálkodó levonási jogosultsággal bír, készpénzmozgás nélkül rendezheti kötelezettségeit az adóhatósággal. Értelemszerűen ez a likviditás más oldalról a költségvetés folyó finanszírozási helyzetét gyengíti, amely forrást egyéb módon kell biztosítania - hívta fel a figyelmet a szakember.

Az állampolgár számára viszont kedvező az új helyzet, hiszen a vámok nélküli belső piac szabadabb mozgásteret biztosít számára: nem adóalanyként - az új személygépkocsi vásárlását kivéve - ott fizeti meg az áfát, ahol vásárol, így lehetősége lesz más tagállamban a hazainál alacsonyabb áfateherrel hozzájutni különböző termékekhez.

A harmadik országokból történő beszerzés esetén a vámunió vámtételeit és a közös vámjogi szabályozást kell alkalmazni. Ez összességében a vámok csökkenését jelenti - hangsúlyozta Beszteri Sára -, miután több mint 5 ezer termék esetében alacsonyabb és mintegy 1600 terméknél magasabb vámtételeket tartalmaz a közösségi vámtarifa, sőt a május 1-jéig hatályos nemzeti rendszernél szélesebb körű vámkedvezményrendszert működtet az unió, ami további vámszintcsökkenéseket eredményez. Mindezek eredményeként az ipari termékek - különösen a gépek és szállítóeszközök, továbbá az energiahordozók, nyers- és alapanyagok - beszerzésének vámfeltételei kedvezőbbekké válnak. Ugyanakkor viszont a vegyipari import és néhány feldolgozott termék esetén növekszik a vámvédelem szintje, csakúgy, mint az agrár- és textilbehozatalnál. A textilimport azonban 2005-től liberalizálttá válik - tette hozzá.

Összességében a vámtételek megváltozása okán nem várható az árak jelentős átrendeződése - szögezte le a főosztályvezető -, mivel mind az ipari, mind az agrártermék körben hasonló mértékű a ténylegesen érvényesített magyar és a közösségi vámvédelem (ipari termékek esetében átlagosan 1,53 százalék, az agrárimport tekintetében átlagosan 2,2 százalék).

A csatlakozás vesztesei azok a gazdálkodók lesznek, akik eddig igénybe tudták venni a hazai vámpolitika által biztosított vámsemlegesítési rendszert, amelynek alkalmazási köre a közösségi vámpolitikán belül lényegesen szűkül. A vámkontingensekről vagy vámsemlegesítésekről születő döntéseknél ugyanis valamennyi tagállami gazdálkodó érdekét mérlegelik. Ily módon növekszik az olyan gazdálkodók termelési költsége, akik döntően távol-keleti import felhasználásával, a továbbiakban vámsemlegesítés igénybevétele nélkül termelnek akár a belső piacra, akár export célra. A termelési költségek növekedéséből származó versenyhátrányt azonban ellensúlyozhatja az áfarendszer módosulása, amely jelentős likviditási teherkönnyítést jelent az érintetteknek. A vámszintek változásaihoz való igazodás némely gazdálkodót arra is késztethet - vetette fel Beszteri Sára -, hogy felülvizsgálja a termeléséhez szükséges import beszerzésének relációját, amennyiben a közösségi vámtarifa más országokból történő beszerzés esetén kedvezőbb vámtételt biztosít.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.