BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kerülővel olcsóbb lenne a lápon épülő M7-es

Nincs könnyű dolga a kivitelezőknek az M7-es építésénél: az Ordacsehi és Balatonkeresztúr között most készülő 25,8 kilométeres szakaszból mintegy 15 kilométernyi lápon épül. Ezzel is magyarázható, hogy a Balaton déli partján futó sztráda ezen része 62,29 milliárd forintból, vagyis kilométerenként 2,4 milliárdért épül meg.

Farkas László, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettese elmondta: a XIX. század végén a mostani nyomvonal jó részén még a Balaton hullámzott. A visszamaradt mocsaras területet 1,5-5 méter vastag tőzeg fedi, és az alatta lévő rétegek is vízzel átitatottak. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szokásosnál jóval tovább kell várni a töltés megsüllyedésére, amely a másutt jellemző mérték többszöröse lesz. Így természetesen jóval nagyobb az anyagszükséglet is.

Ráadásul az építkezés speciális technológiai megoldásokat igényel. A kivitelezést részletes talajmechanikai felmérés előzte meg. Egyes területeken úgynevezett geotextília lefektetésével kezelni lehet a talaj rendkívüli víztartalmából eredő nehézségeket, a nehezebb szakaszokon azonban ennél többre van szükség. Ezért 5 kilométeren speciális függőleges csöveket helyeznek a töltésekbe, hogy ezzel segítsék az altalaj kiszáradását.

A legkritikusabb területen, további mintegy 3,2 kilométeren Franciaországból kölcsönzött, nagy teljesítményű célgépekkel több méter vastag kőágyat vernek a töltésbe, hogy ezzel növeljék teherhordozó képességét. A speciális többletmunkákat figyelembe véve úgy kalkulálnak, hogy 5-6 hónap alatt végeznek majd a töltésépítéssel, ami a szokásos időigény duplája. Így télen, ami egyébként is kényszerű kivitelezési szünetet jelent a fagyok miatt, van idő a töltés süllyedésére.

Az építkezés logisztikai szervezésénél további gondot okoz, hogy a nagy anyagigényű munkák a turisztikai idényben folynak, amikor a környékbeli utak egyébként is túlterheltek. Emiatt a terület lényegében egyedüli közúti elérhetőségét adó 7-es főutat a cég nem vagy csak korlátozottan használhatja kő, homok és kavics mozgatására.

Így az anyagszállítás felét vasúton végzik, ami miatt több vonat utasainak vonatpótló buszra kell átszállniuk. Ez a cégnek is komoly terhet jelent, hiszen a fuvarozási költségek így - a többszöri átrakodás és a nagyobb távolság miatt - 15-20 százalékkal magasabbak, mint ha csak közúti szállítással dolgoznának.

A vezérigazgató-helyettes kiemelte: az alapozás nehézségei és a megközelíthetőség korlátozottsága indokolja, hogy a kivitelezési ár 60-70 százalékkal meghaladja a normál viszonyok közt megszokott díjakat. Véleménye szerint a lápos terület elkerülésével a nyomvonal hoszszabb lenne ugyan, de a kivitelezési költség és idő csökkent volna. Az új szakasz átadási határideje ugyan 2006. április 30., ám a Vegyépszer úgy számol: a pálya maga már 2005 végén kész lesz, tavasszal csak a festés, füvesítés, növénytelepítés, kerítések és vadvédők építése lesz soron. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.