BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kivárnak a német vállalatok

Májusban tovább nőtt az állástalanok száma Európa legnagyobb gazdaságában, ami szakértők szerint azt jelzi: az igen gyenge, ráadásul kizárólag az exporton alapuló GDP-növekedés óvatossá teszi a cégeket.



Az elmúlt hónapban folytatódott Németországban az állástalanok számának ötödik hónapja tapasztalható emelkedése. A 9 ezer fős bővülés ugyan nem számottevő a munkanélküliek 4,37 milliós tömege mellett, ám elemzők szerint világosan látszik, hogy a gazdaság fokozatos kilábalása egyelőre nem segít a munkaerőpiac helyzetén. Ez csak 2005-ben látszik reálisnak - idézi a BBC Rainer Sartorist, a HSBC Trinkaus & Burkhardt közgazdászát. A rövid távú kilátásokra jellemző, hogy Németország legnagyobb áruházlánca, a KarstadtQuelle több ezer fő elbocsátását tervezi.

Miközben a német gazdaság mindössze 0,4 százalékos növekedést produkált az idei év első három hónapjában, az Egyesült Államokban és Japánban 1 százalék feletti értékeket regisztráltak - ráadásul ott a munkanélküliségi ráta a németországi érték fele körül van. Az európai nagyágyú igazából csak a kivitel terén ér el komoly sikereket. A most közölt adatok szerint az ipari termelés áprilisban végre nőtt, méghozzá - a várakozásokat meghaladva - rögtön 2,2 százalékkal. Az elemzők nem számolnak a termelés bővülését tápláló exportkereslet kifulladásával, sőt: a VDMA gépipari szövetség nemrég 2-ről 4 százalékra emelte a termelés idei növekedésére vonatkozó jóslatát.

A hazai fogyasztás viszont továbbra is gyengélkedik. A kiskereskedelmi forgalom volumene az első négy hónapban 1,1 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi értéktől - írja a Bloomberg. A helyzet azóta sem javult, hiszen májusban például 8 százalékkal esett vissza az új személyautók eladása. Nem javítják a fogyasztók hangulatát azok a kormányzati tervek sem, amelyek többek között az áfa emelése vagy a lakásvásárlási támogatások lefaragása révén kívánják emelni a büdzsé bevételeit. Németország nyugati részében az elmúlt négy hónapból háromban romlott a fogyasztói bizalom értéke.





Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.