A vámtörvény módosításával sürgősen egyszerűsíteni kell a vámkezelést, a vámgarancia és a vámteher-fizetés rendszerét, hogy Magyarországot ne kerüljék el az importőrök a vámkezeléssel - mondta Kautz István, a Konföderatív Vámtanács elnöke az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága Vám és Kereskedelem az EU-ban albizottságának ülésén csütörtökön Budapesten.
Hozzátette: a központi költségvetés érdeke, hogy a magyarországi rendeltetésű, Európai Unión kívülről érkező árukat itt vámkezeljék, mert a befizetett vám 25 százaléka a tagországnál marad, ezért a Pénzügyminisztériumnak kellene lobbizni a jogalkotónál a törvény ilyen irányú módosítására.
Kautz István szerint nem járható út az, hogy a szállítmányozó, vámügynök vállalkozóknak kelljen megküzdeniük a környező országoknál magasabb vámgarancia és a drágább biztosítási díj, valamint az előzetes, illetve az azonnali vámteher-fizetés rendszerével. Elmondta, hogy például Ausztriában a folyó havi vámteher-fizetést a következő hónap 15-ig kell teljesíteni, míg Magyarországon ezt előre kérik, vagy azonnal kell kifizetni.
Kautz István, aki egyben a Magyarországon piacvezető szállítmányozó cég, a Masped-csoport elnök-vezérigazgatója, kiemelte: mivel vámügynökségeik működnek Szlovákiában, a szlovéniai Koper kikötőjében és több nyugat-európai kikötőben is, ha ott vámkezelik ügyfeleik áruját, ezzel nem éri veszteség őket, ám a magyar költségvetést igen. Kifejtette: sokszor elhangzott, hogy Magyarország kedvező földrajzi fekvése miatt a térség logisztikai és vámkezelési központja, illetve az Ázsiából érkező áruk átrakó és elosztó centruma lehet, ám ennek megvalósulásához szerinte még a nyáron módosítani kell a vámszabályozást.
Sipos László, a Magyar Vámügyi Szövetség elnöke elmondta: több ügyfele a május közepi váminformatikai problémák miatt Szlovákiában vámkezelteti Magyarországra szállítandó áruit, mert ott olcsóbb és egyszerűbb a vámkezelés. Az ebből befolyó vám már a szlovák büdzsét gyarapítja. Marján Miklós, a Budapesti Intermodális Logisztikai Központ (BILK) egyik vezetője közölte: május 1-je óta a központ konténerforgalma jelentősen csökkent, és tudomásuk szerint a hamburgi kikötőből érkező konténer-irányvonatok a már említett versenyelőnyök miatt megálltak a szlovákiai Dunaszerdahelynél és ott raktározzák, vámkezelik és osztják el a régióba érkező árukat.
Nagy János országos vámparancsnok elmondta: augusztus 1-jén létrejönnek a megyeszékhelyi fővámhivatalok, így a főváros után országosan kialakul az EU-csatlakozás utáni vámhatóság szervezete. Szólt arról, hogy a tavalyi csúcsot jelentő 2.382 milliárd forint VPOP-bevétel után az idén 1.300 milliárd forint, míg jövőre várhatóan mindössze 700 milliárd forint éves bevétellel számolnak. Ennek legfőbb oka, hogy a 2004. május 1-je után az általános forgalmi adót már az adóhatóság szedi be, és a vámbevétel 75 százalékát a brüsszeli központba kell befizetni.
Józsa István, az albizottság elnöke elmondta: a június 28-i következő ülésen tárgyalnak a vámügynök- és logisztikai szövetségek által felvetett problémákról, és lehetőséget adnak a Pénzügyminisztérium, illetve a VPOP képviselőinek arra, hogy reagáljanak.(MTI)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.