Fellendülés előtt a légiközlekedés?
Az amerikai Boeing repülőgép gyártó konszern meglátása szerint a légiközlekedési ágazat lendületes fellendülési fázis kezdetéhez érkezett. A forgalom már meghaladja a 2000-es szintet, és az elkövetkező 20 évben évi öt százalékos ütemben bővül majd tovább. A repülőgépgyártók 2023-ig 25 ezer új gépet adnak át a forgalomnak és ezzel 1620 milliárd dollár bevételre tesznek majd szert. A légi utasforgalom évi 5,2 százalékkal, a teherforgalom pedig 6,2 százalékkal emelkedik majd.
A növekvő kereslet függvényében a légitársaságok ismét üzembe helyezik forgalomból kivont gépeiket is. Az idén mint a Boeing, mind az Airbus a tavalyinál magasabb eladásokra számít. A Boeing legalább 285, az Airbus pedig 306 gépet ad majd át megrendelőinek. Jövőre a Boeing 315 gépet kíván eladni. A legnagyobb reményeket a 7E7-sorozatú 250 férőhelyes hosszújáratú gépének sikeréhez fűzi. Ettől a kategóriától várja forgalmának 43 százalékát, a nagyférőhelyes gépektől pedig, ahová az Airbus fejlesztés alatt álló A380-as 555 férőhelyes gépe is be kíván törni, mindössze tizenegy százalékát. A Boeing piaci előrejelzése több célállomás között sűrűsödő forgalmat helyez kilátásba még kontinensek között is, tehát például Európa, Észak-Amerika és Ázsia viszonylatában. Az európai légiforgalmi piac fúziók révén specializált szolgáltatókra szegmentálódik majd át a regionális szolgáltatói felosztásból.
A 2008-as bemutatásra tervezett B7E7 típusra már 52 megrendelés vett fel és 10 opciót kötött le a Boeing. Az Airbus közvetlen konkurenciát kíván támasztani e típusnak saját fejlesztés alatt álló A350-es gépével. A fejlesztési támogatásokkal kapcsolatos kölcsönös vádaskodások miatt mindkét fél keresetet nyújtott be a WTO-nál.
A német légiközlekedési vállalatok a Boeing számításai szerint az elkövetkező 20 évben több mint ezer új gépet vásárolnak majd 67,5 milliárd euróért. Az európai légitársaságok pedig együttesen hétezer gépet 431 milliárd euróért. Ennek az összegnek a kétharmada rövid- és középhatósugarú, 18 százaléka közép- és nagyhatósugarú, két százaléka pedig óriásgépekre esik majd. A maradék 14 százalékot a regionális gépek töltik majd ki.(eBroker)


