A kiemelt turisztikai célország státusát megadó ADS-egyezmény megkötése után a magyar beutaztató- és szállodai szakma nagy reményeket fűzött a kínai kapcsolathoz. E várakozásokat még erősítette is a Hainan Air és a Malév augusztusban beindított közös Peking-Budapest járata. Ám a számok azt mutatják: a kínaiak kevéssé érdeklődnek hazánk iránt. Augusztus végéig csak közel kétezer kínai turista jött el. A szállodai előrejelzések sem mutatnak robbanásszerű növekedést, pedig tavaly 20,2 millió kínai turista ment külföldre, 21 százalékkal több, mint az előző évben. Az idén is hasonló dinamikára számítanak.

Szakemberek szerint a kínaiak elmaradásának fő oka, hogy Magyarország után nem sokkal az EU is megkapta az ADS-státust, s így praktikusabb, ha egy vízummal 15 országot tudnak meglátogatni. Az EU pozícióját erősíti, hogy a kínaiak szeretnek minél rövidebb idő alatt minél több országot meglátogatni.

Az ADS-státus elnyerése után a Magyar Turizmus Rt. megkezdte marketingmunkáját a kínai piacon. Minden fontos turisztikai vásáron részt vesznek, s az MT Rt. standján magyar utaztatók is helyet kapnak. Emellett az MT Rt. kínai nyelvű írott és elektronikus információs anyagokkal is ellátja a piacot, s rendszeresen fogadnak kínai újságírókat, turisztikai szakembereket. A piaci jelenlét fontos állomása volt, amikor az idén februárban a pekingi magyar nagykövetségen turisztikai ügyekért felelős munkatárs kezdte meg a munkát. Magyarország pozíciójának erősítése érdekében Kínában is közös marketingmunkába kezdett a múlt évben a visegrádi országokkal.