Váltóátállításra készül a MÁV. Erre lehet következtetni az elővárosi vasúti fejlesztésekre kiírt pályázat alakulásából - írja Népszabadság.
A harminc új személyszállító szerelvény beszállítására április 30-án kiírt pályázatra - amelynek újdonsága, hogy a szállítás után a jármű élettartamának függvényében a karbantartást és valószínűleg a takarítást is vállalni kell - eredetileg hat cég jelentkezett, de időközben a japán Mitsui és a spanyol CAF kiszállt a versengésből. A negyvenmilliárdos pályázattal kapcsolatos technikai tárgyalásokat a MÁV végül a német Siemensszel, a svájci Stadlerral, a francia Alstommal és a kanadai, de gördülőjármű-érdekeltségeit tekintve nagyon is európai Bombardier-vel kezdte meg. A Bombardier pályázatát nem is a montreali központ, hanem a berlini Bombardier Transportation nyújtotta be.
Az ajánlatok első látásra is álomszerűnek tűnnek, már ha a MÁV jelenlegi, eléggé leharcolt járműparkját vesszük alapul. Az Alstom emeletes szerelvényeket hozna a budapesti elővárosi közlekedésbe, a német DaimlerChrysler Rail Systems GmbH (Adtranz) részvényeit 2000-ben megvásárló, világszerte 64 600 dolgozót foglalkoztató Bombardier pedig olyan multifunkcionális szerelvényeket kínál, amelyek minden különösebb műszaki átállítás nélkül át tudnak gördülni Ausztriából Magyarországra.
Tény, hogy a pályázók által kínált szerelvények újfajta tömegközlekedési kultúrát feltételeznek a magyar pályaszakaszokon. Az Alstom a sebesség növelésével, a Bombardier a kényelemmel csábít - a luxusvécékkel ellátott szerelvényekre babakocsival és kerekes székkel is könynyedén föl lehet szállni. Szinte valamennyi pályázó részletesen kitér a vandalizmus elleni hatékony védekezésre. A salzburgi eurorégióban beállított Talenteket például olyan bevonattal látták el, hogy a firkát - huszonnégy órán belül - egy kendővel el lehet távolítani. A magyar vasúttársaság kegyeit kereső "négyek" világszerte ismertek, s egyáltalán nem kispályások. A két főesélyes közül az Alstom néhány hete egymilliárd euró értékű tendert nyert Kínában, és vezető nélküli metrókocsikat kínál a BKV-nak; a masszív német gördülőjármű-piacon pozíciót szerzett Bombardier 2003. évi eredménye pedig 15,4 milliárd euró volt. A MÁV a 30 motorvonat beállítása után 2010-ig csaknem 500 milliárd forintot kíván vasúti fejlesztésekre költeni. Ennek keretében a társaság 2007-ig csaknem duplájára - 271-ről 458-ra - szeretné növelni az elővárosi járatok számát. (nol)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.