Váltóátállításra készül a MÁV. Erre lehet következtetni az elővárosi vasúti fejlesztésekre kiírt pályázat alakulásából - írja Népszabadság.

A harminc új személyszállító szerelvény beszállítására április 30-án kiírt pályázatra - amelynek újdonsága, hogy a szállítás után a jármű élettartamának függvényében a karbantartást és valószínűleg a takarítást is vállalni kell - eredetileg hat cég jelentkezett, de időközben a japán Mitsui és a spanyol CAF kiszállt a versengésből. A negyvenmilliárdos pályázattal kapcsolatos technikai tárgyalásokat a MÁV végül a német Siemensszel, a svájci Stadlerral, a francia Alstommal és a kanadai, de gördülőjármű-érdekeltségeit tekintve nagyon is európai Bombardier-vel kezdte meg. A Bombardier pályázatát nem is a montreali központ, hanem a berlini Bombardier Transportation nyújtotta be.

Az ajánlatok első látásra is álomszerűnek tűnnek, már ha a MÁV jelenlegi, eléggé leharcolt járműparkját vesszük alapul. Az Alstom emeletes szerelvényeket hozna a budapesti elővárosi közlekedésbe, a német DaimlerChrysler Rail Systems GmbH (Adtranz) részvényeit 2000-ben megvásárló, világszerte 64 600 dolgozót foglalkoztató Bombardier pedig olyan multifunkcionális szerelvényeket kínál, amelyek minden különösebb műszaki átállítás nélkül át tudnak gördülni Ausztriából Magyarországra.

Tény, hogy a pályázók által kínált szerelvények újfajta tömegközlekedési kultúrát feltételeznek a magyar pályaszakaszokon. Az Alstom a sebesség növelésével, a Bombardier a kényelemmel csábít - a luxusvécékkel ellátott szerelvényekre babakocsival és kerekes székkel is könynyedén föl lehet szállni. Szinte valamennyi pályázó részletesen kitér a vandalizmus elleni hatékony védekezésre. A salzburgi eurorégióban beállított Talenteket például olyan bevonattal látták el, hogy a firkát - huszonnégy órán belül - egy kendővel el lehet távolítani. A magyar vasúttársaság kegyeit kereső "négyek" világszerte ismertek, s egyáltalán nem kispályások. A két főesélyes közül az Alstom néhány hete egymilliárd euró értékű tendert nyert Kínában, és vezető nélküli metrókocsikat kínál a BKV-nak; a masszív német gördülőjármű-piacon pozíciót szerzett Bombardier 2003. évi eredménye pedig 15,4 milliárd euró volt. A MÁV a 30 motorvonat beállítása után 2010-ig csaknem 500 milliárd forintot kíván vasúti fejlesztésekre költeni. Ennek keretében a társaság 2007-ig csaknem duplájára - 271-ről 458-ra - szeretné növelni az elővárosi járatok számát. (nol)