A csatlakozás óta szabad a magyar állampolgárok és családtagjaik beutazása és letelepedése az EU tagországaiban, ám ez nem jelenti azt, hogy semmi dolga sem lenne az adott ország hatóságaival a huzamosabb ideig kinn tartózkodóknak. Az ügyek intézéséhez - munkavállalás, bankszámlanyitás, ingatlanvásárlás stb. - lakcímet is bizonyító tartózkodási engedélyre van szüksége a más tagállamban letelepedő EU-polgárnak.
A huszonötök valamelyikében, illetve Izlandon, Liechtensteinben és Norvégiában igényelhető EGT-tartózkodási engedély öt évre jár, ám a munkavállalókra, diákokra, nyugdíjasokra, vállalkozókra stb. eltérő szabályok vonatkoznak. Mindenkire érvényes előírás, hogy a tartózkodási jog érvényesítéséhez teljes körű egészségbiztosításra és a megélhetéshez elegendő anyagi fedezetre van szükség. A lakcím-bejelentési kötelezettség és a tartózkodási engedély kiváltása alól mindössze azok mentesülnek, akik szezonális jellegű munkát vállalnak, vagy a határ mentén ingáznak.
A különböző tagországokban más-más hatóságnál kell bejelentkezniük az uniós polgároknak. Ausztriában például a városi rendőrhatóságok regisztrációs hivatala (Meldeamt), Németországban viszont az önkormányzat kezeli a lakcímbejelentéseket; Svédországban a helyi adóhivatal (lokala skattemyndigheten), Hollandiában a helyi idegenrendészet (Vreemde-lingenpolitie) az illetékes. A bejelentkezési kötelezettségnek a megérkezés után néhány napon belül eleget kell tenni. A regisztrációhoz általában elegendő a személyazonosság igazolása; a megélhetés bizonyítását a legtöbb országban csak akkor követelik meg a hatóságok, ha kétség merül fel az illető EU-külföldi hátterét illetően. A tartózkodási engedély egyes helyeken írott dokumentum, másutt fényképpel ellátott mágneskártya formáját ölti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.