Míg az autópályadíjat január elsejétől bevezető Németország egy az egyben az unió elvárásainak megfelelően lépett, régiónk országaiban inkább az előkészítő stádiumról beszélhetünk, vagyis az úthasználattal arányos díjfizetés helyett itt az utak építésének és karbantartásainak költségeihez való nagyobb hozzájárulás volt a célja a hatóságoknak - mondta el Karmos Gábor. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese szerint ez alól Magyarország sem kivétel. Nálunk egyes kategóriákban az inflációval és az úthálózat bővülésével arányos volt a növekedés, más esetekben azonban jelentős mértékben emelkedtek a díjak. Példaként az autóbuszokat említette: míg a menetrend szerinti forgalomban hatósági árakat alkalmaznak, amelyek 4,5 százalékkal emelkedtek januártól, addig az éves matrica ára majdnem 15 százalékkal, 88 ezerről 101 ezer forintra nőtt.
A környező országokban a legnagyobb változás a Romániába utazókat és fuvarozókat éri januártól. Az MKFE szerint egyelőre nem lehet megjósolni, milyen hatása lesz az általánossá tett útdíjaknak. Jóllehet a szomszédos országban az értékesítés akadozásáról számoltak be, a MKFE egyelőre nem kapott visszajelzéseket, bár az esetleges értékesítési problémák bizonyára akkor merülnek fel, mikor - várhatóan január 15-től - már büntetik azokat a vezetőket, akiknek szélvédőjén nem látható a díjfizetést igazoló matrica.
Míg Németországban, illetve a régió legtöbb országában a sztrádákon vagy kiemelt szakaszokon követelik meg a díjat, Romániában ezt nemcsak az elsőrendű utakra, de az ország teljes közúthálózatára kiterjesztették. Ráadásul a 3,5 tonnánál nehezebb járművek vezetői - akik az elmúlt két évben már kötelesek voltak fizetni az utak használatáért - az eddigi duplájára, éves szinten 210-240 eurós díjra számíthatnak.
Jelentős drágulást jelentettek be Pozsonyban is: január elsejétől a szlovákiai autópályákon a tavalyi díj másfélszeresét kell fizetni. A személygépkocsik és a 3,5 tonnás súly alatti teherautók éves díja 750-ről 1100 koronára nőtt, a nagy teherautók mostantól 7500-11 000 koronát kötelesek fizetni az úthasználatért. Utóbbiak esetében ráadásul az autópályákon kívül több mint a 300 kilométernyi autóút is díjköteles.
Ennél is nagyobb gond, hogy a népszerű tizenöt napos matricákat megszüntették, helyette egy hétre és egy hónapra váltható szelvény. Míg a havi díj személygépkocsik esetében változatlanul 300 korona, a heti díj a tavalyi duplájára, 150 koronára emelkedett. Egy napra érvényes matricát csak a 3,5 tonnánál nehezebb teherautók vezetői válthatnak, 2-300 koronáért. A kormány a díjemelésből származó bevételt a most létrehozandó, s a jövőben a sztrádák építését finanszírozó autópálya-társaság megalapítására költi majd - jelentette be a pozsonyi vezetés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.