BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szótár

Inflációs mérőszámok

A gazdaságban zajló tartós árszínvonal-emelkedést, a pénz vásárlóerejének romlását több mutatóval is megpróbálja kifejezni a statisztika. Ezek eltérő módszertannal és más-más megfontolások alapján készülnek, de mindegyik alkalmazható az árfolyamatok bizonyos elemeinek megragadására. Ezek közül van olyan, mely a teljeskörűségre törekedik (fogyasztóiár-index, GDP-deflátor), van amelyiket a nemzetközi összehasonlíthatóság hívott életre (harmonizált fogyasztóiár-index), és vannak olyanok, melyek bizonyos sajátosságokra koncentrálnak (maginfláció, termelőiár-indexek).

Fogyasztóiár-index

A hivatalos inflációs mérőszám a fogyasztói árindex, mely széles körben végzett árfelírás eredményeképpen születik. A Központi Statisztikai Hivatal például 1100, a fogyasztásban fontos szerepet betöltő javak áralakulását követi figyelemmel, amelyek lehetőség szerint hosszú időn át képviselik a fogyasztás különböző területeit. Évente legfeljebb néhány új termékkel bővül, 2000-ben a mobiltelefon és a személyi számítógép, 2001-ben a biztosítás, 2002-ben a kábeltelevízió-előfizetés került be új reprezentánsként a fogyasztóiárindex-számításba.

Harmonizált fogyasztóiár-index

A harmonizált fogyasztóiár-index (HICP) számításának célja az Európai Unió tagországaiban a nemzetközi összehasonlítás biztosítása. A számítás módszertana alig tér el a hagyományos fogyasztóiár-indextől, ezért a két mutató számszerűen is szinte megegyezik. A 0,1-0,2 százalékpontos különbségeket főként az magyarázza, hogy a HICP esetén a fogyasztói kosárban részt vevő termékeket úgy súlyozzák, hogy figyelembe veszik a külföldiek magyarországi fogyasztását is. A két mutató lefedettsége is különböző, a harmonizált index nem tartalmazza az úgynevezett imputált lakbér, illetve a szerencsejátékok áralakulását.

Maginfláció

A fogyasztóiár-indexet érő egyik kritika az, hogy olyan árváltozást is inflációként tüntet fel, amely valójában egyszeri sokknak tekinthető, vagyis összemossa a tartós és ideiglenes hatásokat. Többek között ez hívta életre a maginflációs mutatót, mely figyelmen kívül hagyja az olyan termékeket, amelyek jellemzően érzékenyek a különböző sokkokra. A maginflációs mutató gyakran úgy készül, hogy elsősorban a monetáris politika által befolyásolható elemeket tartja benn a megfigyelési körben. Magyarországon például kimaradnak a kosárból többek között a feldolgozatlan élelmiszerek, egyéb idényáras termékek, háztartási energia és járműüzemanyag, tb által támogatott gyógyszerek, hatósági áras szolgáltatások, 2003-tól pedig nem tartalmaz néhány feldolgozott élelmiszert sem. A maginfláció lefedettsége így a lakossági fogyasztást tekintve 65,8 százalékos.

Változatlan adótartalmú árindex

A termékeket és szolgáltatásokat terhelő fontosabb indirekt adók (áfa, jövedéki adó, fogyasztási adó, regisztrációs adó) változásának hatását szűri ki a fogyasztóiár-indexből. A mutató arra a kérdésre ad választ, hogy a megfigyelési (tárgy-) időszakban mekkora lenne az árindex, ha még mindig a bázisidőszakban érvényes adótörvények lennének hatályban. A változatlan adótartalmú árindex számításának célja, hogy a fogyasztói árak alakulásán belül elkülöníthető legyen az adóváltozások hatása. Magyarországon tavaly a jelentős adóváltozások miatt kiemelt figyelem irányult erre a mutatóra.

Termelőiár-indexek

Az ipari és a mezőgazdasági termelőiár-indexek alapvetően más megfigyelési körben készülnek, mint a fogyasztási szerkezeten alapuló mutatók. Nem a végső értékesítésben, hanem a nagykereskedelemben, a termelői szinten megfigyelhető ármozgásokat követik nyomon. Ennek van némi előre jelző hatása a fő inflációs mérőszámot tekintve, bár az átgyűrűzés a legtöbb területen olyan gyors (akár egy hónapnál rövidebb), hogy jelentősége ebből a szempontból kicsi. A mezőgazdaságiár-index segítségével számolja a KSH az agrárollót, vagyis a költség- és bevételi oldali árváltozások jövedelemre gyakorolt hatását.

GDP-deflátor

A GDP-deflátor a bruttó hazai termék szerkezetének megfelelően készül, így a fogyasztóiár-indexszel szemben nem csupán a fogyasztási, hanem a beruházási és az exportértékesítésre szánt javak árváltozását is magában foglalja, ám az importfogyasztást nem.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.