BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szélesedik a hitelpaletta

Egyre szélesebb termékpalettával igyekeznek kiszolgálni a helyi önkormányzatok fokozódó hiteligényét a bankok: a termékstruktúra összetétele és a hitelbírálat szempontjai ugyanakkor jelentősen eltérnek a vállalati kölcsönöknél megszokottól, ráadásul bankonként eltérő képet mutatnak.

Az önkormányzatoknak szánt hitelkonstrukciók között leggyakoribbak a fejlesztési célú, nemegyszer állami támogatás megelőlegezésére szolgáló kölcsönök: a szektorra nagyon jellemző termék például a víz- és csatornamű-beruházások finanszírozását szolgáló, a lakásfelújítási vagy a világításkorszerűsítésre felvehető hitel.

A "kötelező gyakorlatnak" tekinthető konstrukciók mellett ugyanakkor egyedi termékekkel is lehet találkozni a nagyobb részesedésű piaci szereplőknél. A területen piacvezető OTP Bank devizakölcsönöket is árul önkormányzati ügyfeleinek: ezzel a megoldással az esetlegesen felmerülő devizaigény is kielégíthető, illetve - szem előtt tartva az árfolyamból eredő kockázatot is - kedvezőbb kamatkondíciókat csikarhatnak ki maguknak az érintettek. A Raiffeisen Bank a Raiffeisen Lízing Rt. speciális konstrukcióit ajánlja, amelyek segítségével többek között a fűtésköltség megtakarítására irányuló, illetve ipari-logisztikai park fejlesztési elképzeléseiket oldhatják meg az érintettek. Az Erste Bank rövid lejáratú, kizárólag forint alapú rulírozó hitelkeretet kínál önkormányzati ügyfeleinek, amely csak munkabérfizetésre vehető igénybe.

A hitelbírálat szempontjai bankonként és konstrukciónként változó képet mutatnak, és persze - főként nagyobb ügyfeleknél - fontos szerep jut az egyéni elbírálásnak is. Az OTP Bank az ügymenet gyorsítása érdekében limitrendszert vezetett be önkormányzati ügyfeleinek. A rendszer lényege, hogy önkormányzatonként - az adósminősítés függvényében, az elfogadott tárgyévi költségvetés, valamint a korábbi esztendők beszámolói alapján - éves hitellimitet állapít meg a bank, amelynek mértékéig a hitelkérelmeket egyszerűsített eljárással bírálják el. A Raiffeisennél működő hitelbírálati rendszerben az első hitelügylet alkalmával vizsgálják meg és minősítik az ügyfeleket teljes körűen, később ezt a minősítést csak "karbantartja" a hitelintézet. A hitelképesség megállapítását az önkormányzat által rendelkezésre bocsátott információk átvételét követő maximum tíz munkanapon belül vállalja a hitelintézet: a konkrét hitelkihelyezés a bank döntéshozó testületének, az ügyfél pénzügyi és gazdasági helyzetét figyelembe vevő jóváhagyásával történik, amely maximum két munkanapot igényel.

Ami a biztosítékokat illeti: a szokásosan kért és elfogadott fedezetek közé tartozik az azonnali beszedési megbízás, a bevételek engedményezése, betét vagy értékpapírok óvadékként történő elhelyezése, illetve jelzálogjog az önkormányzat forgalomképes ingatlanára. A fedezeteken kívül a bankok általában megkövetelik azt is, hogy a futamidő lejártáig az önkormányzat náluk vezesse számláját.

A bankok beszámolója szerint az önkormányzati ügyfelek pénzügyi szolgáltatójuk kiválasztásánál elsősorban a rendszeres, lehetőleg személyes kapcsolatra helyezik a hangsúlyt, az árazásnak másodlagos szerep jut. Ezzel együtt az önkormányzati hitelek árazása - egyrészt az erős verseny, másrészt a számlavezetésből származó egyéb előnyök miatt - igen visszafogott, a kölcsönök kamata alig haladja meg az irányadó bankközi kamatláb szintjét.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.