Évek óta nem volt olyan rossz a büdzsé időarányos egyenlege július végén, mint az idén. Ennek ellenére - a tavalyi koreográfiához hasonlóan - a Pénzügyminisztérium rendületlenül kitart a mellett, hogy teljesíthető a 2005. évi deficitcél. A tárca a jelek szerint mindent elkövet, hogy legalább a pénzforgalmi hiányterv elérhető legyen. A PM illetékeseinek feje amiatt is főhet, hogyan lesznek képesek megtakarítani jövőre azt a több száz milliárdot, amely a konvergenciaprogramban vállaltakhoz való ragaszkodáshoz kellene.
Noha a múlt hónapban az idén először képződött többlet a - helyi önkormányzatok nélkül - számba vett államháztartásban, ezzel együtt is a július végéig felhalmozódott időarányos deficiteket tekintve a 2005-ös esztendő az utóbbi néhány évvel összevetve a legrosszabbnak mondható. Ebben a kormányzati ciklusban folyamatosan emelkedett a szóban forgó mutató: 2002-ben mindösszesen 31, illetve 48 százalékon állt ez a szám (az magyarázza a különbséget, hogy az év végi hiányt korrigáljuk-e az egyszeri tételekkel), két éve 55, tavaly pedig több mint 83 százalékos részarány jött össze a nyár közepéig, az idén azonban megközelítette már a 92 százalékot is. Különösen aggasztó a - kísértetiesen hasonló tendenciákat mutató - központi költségvetés helyzete: ebben az alrendszerben a deficit már hat százalékkal át is lépte a 2005-ös előirányzatban szereplő hiányt.
Mindezek ellenére a pénzügyi tárca - legalábbis egyelőre - hajthatatlannak tűnik, hiszen Veres János miniszter újra és újra kiáll az 1022 milliárdos pénzforgalmi szemléletű (a tényleges pénzmozgásokat figyelembe vevő) hiánycél és a GDP arányában mért 3,6 százalékos, a nyugdíjreform hatásával korrigált, uniós kimutatás szerint készülő (az adott évhez kötődő tranzakciókat tekintetbe vevő, másképpen: eredményszemléletű) deficitterv tarthatóságát illetően. A piac azonban csakúgy, mint tavaly, szkeptikus. Az elemzők többsége ugyanis az eredményszemléletű hiány esetében a GDP fél százaléka körüli felüllövést valószínűsít.
Az uniós túlzott deficiteljárás keretében a kormány a hiánycélhoz való ragaszkodás jegyében számos intézkedést vállalt a kiadási és bevételi oldali elcsúszások ellensúlyozására, amelyek összesen a GDP 1,65 százalékára, azaz körülbelül 360 milliárd forintra rúgnak. Így többek között befagyasztottak 125 milliárdot az év elején képzett államháztartási tartalékból (így ennyit nem lehet elkölteni), 55 milliárddal emelték a maradványképzési kötelezettséget, megakadályozandó, hogy a költségvetési intézmények a korábbi években el nem költött elő-
irányzataikból az idén költsenek, sőt 55 milliárdnyit a 2005-ös keretből is meg kell takarítaniuk. Emellett júliustól visszaállt a vállalatok többségét érintő kivetéses adózás az importáfa esetében, növelték a játékadót, szigorították a dohánytermékek behozatalakor az ellenőrzést, és a korábban gondoltnál több autópálya-szakaszt építenek PPP-ben. Az Európai Bizottság elégségesnek ítélte ezeket a hiánycél teljesíthetőségével kapcsolatban, azt azonban kiemelte: ehhez teljes mértékben végre kell hajtani a vállalásokat.
Lapunk számításai szerint a PM prognózisában szereplő számok igencsak nehezen "jöhetnek össze". Elsősorban az áfa lehet a leggyengébb láncszem. Bár a tárca több lépésben, összesen közel 150 milliárd forinttal mérsékelte az idei áfa-előrejelzését - ebben nyilvánvalóan szerepet játszott a múlt évről visszatartott visszaigényelt áfa év elején történt kiutalása -, még mindig túlzottan optimistának tekinthető az előrejelzés. Hogy teljesüljön a szaktárca várakozása, a második fél évben 1143 milliárdnyi áfát kellene begyűjteni, a múlt év hasonló időszakában befolyt és az áfaviszszatartással korrigált adatok, valamint a várható fogyasztásbővülés és infláció együttesen is csak 960 milliárdot indokol.
A szakminisztérium láthatóan minden erőfeszítést megtesz, hogy legalább papíron elérje a pénzforgalmi deficitcélt. Értesülésünk szerint egyrészt elképzelhető, hogy a Nemzeti Autópálya Rt.-t (NA) a PPP-ben épülő sztrádaszakaszok Állami Autópálya Kezelő Rt.-nek (ÁAK) való őszre tervezett átadásakor arra köteleznék, a remélt összeg akár százmilliárdnyi áfáját fizesse be a büdzsébe (VG, 2005. június 3.). Az NA ezt a tételt visszaigényelheti, de az APEH csak 2006 elején utalná vissza ezt az összeget. Így a havonta nyilvánosságra hozott pénzforgalmi egyenleg az idén a kérdéses összeggel javulna, míg jövőre a szaldó ugyanennyivel romlana. Igaz, az uniós kimutatás szerinti egyenleget ez a tranzakció nem érinti, de a végső számot csak 2007-ben tudjuk meg. Egy másik ügylet is szépíti a pénzforgalmi egyenleget, nevezetesen: információnk szerint a minisztériumokhoz tartozó gazdasági társaságok hitelfelvételből teremtik elő kiadásaik egy részének fedezetét. Ezek a kiadások a pénzforgalmi egyenlegben nem jelennek meg, ugyanakkor az eredményszemléletű szaldóban jó néhány társaság költése megmutatkozik. Mind ezek, mind pedig az autópálya-építés költségvetésen kívülre helyezése és az ezzel kapcsolatos tranzakciók - mint például az, hogy az NA az idén már kétszer, öszszesen 178 milliárd forint hitelt vett fel, ezt szinte azonnal befizette a büdzsébe, de az ÁAK-tól a tervek szerint nem ennyit, hanem körülbelül 300 milliárd forintot kap majd ősszel - egyre áttekinthetetlenebbé teszik az állami gazdálkodást.
Ami pedig a jövő évi költségvetést illeti: információink szerint rohamtempóban folyik a büdzsé tervezése. Ennek oka, hogy egy "átlagos" évben a PM-ben májusban már ismertek a következő évi adó- és járuléktörvények - vagy legalábbis a kulcsszámok -, ám az idén erről közel sem lehet beszélni, hiszen a koalíció csak június végére tudott megállapodni az adóváltozásokról. Ezek a tervek azonban igencsak nagy feladatot rónak a kormányra és azon belül elsősorban a pénzügyminiszterre. Ezek nyomán a kabinet számításai szerint 200 milliárddal romlana a költségvetési egyenleg, gazdaságkutatók azonban több tíz milliárddal nagyobb egyenlegromlást prognosztizálnak. Emellett jövőre még egyszer nem lehet kihelyezni a sztrádákat a költségvetésen kívülre, így az ebből származó és az idei büdzsét javító közel 300 milliárdot jövőre meg kell spórolni, ráadásul a GDP-arányos hiányt a konvergenciaprogramban vállaltnak megfelelően csökkenteni kell. Így legalább 550 milliárddal kellene lefaragni a kiadásokat, és ez egy választási évben igen nehéznek ígérkezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.