A Világgazdaság birtokába került dokumentumokból érthetővé válik, miért készül Gyurcsány Ferenc kormányfő arra, hogy hamarosan bejelentse: jövőre eláll a konvergenciaprogramban vállalt költségvetési pálya betartásától az idei, a vártnál sokkal jelentősebb determinációk miatt. Noha már korábban is köztudott volt, hogy az Eurostat fenntartásokat fogalmazott meg a 2005. évi büdzsé kimutatásaival kapcsolatban, az EU statisztikai hivatalának véleménye még így is mellbevágó: ennek értelmében ugyanis a 2005. évi, az uniós módszertan szerint kimutatott hiány drasztikus mértékben, 547 milliárd forinttal emelkedik. Ez azt jelenti, a GDP-arányos deficitszám a konvergenciaprogramban vállalt 4,7 százalék helyett 7,2 százalékra kúszik fel.
Az idei hiány óriási emelkedése több tényezőre vezethető vissza. Egyrészt - amint az már ismert volt eddig is - nem számolhatják el az eredményszemléletű (uniós) módszertan szerint bevételként a Nemzeti Autópálya Rt. (NA) 177,8 milliárd forintos befizetését a büdzsébe. További 254,2 milliárd forintos deficitnövekményt jelent egyrészt az, hogy a tervek szerint a központi költségvetés átvállalja az NA adósságát, másrészt pedig 20 milliárd forintra tehető az ezzel kapcsolatos kamatkiadás. Az Alkotmánybíróság nulladik havi juttatással kapcsolatos döntése 15 milliárddal növeli a hiányt. Körülbelül 100 milliárdra rúg, hogy a központi költségvetésbe kevesebb bevétel érkezik, és a kiadások nagymértékben túllépik az eddig tervezettet.
Nemcsak a 2005. évi deficitszám mozdul el jelentősen, hanem a tavalyi és a tavalyelőtti hiányt is korrigálni kell. A 2003-as egyenleget 60,9 milliárd forinttal javítja az, hogy a 2003-ra vonatkozó, de 2004 februárjában kifizetett 13. havi bért tavalyra kell könyvelni, míg a Millenáris Park költségvetésen belüli körbe történő visszasorolása 8,2 milliárddal rontja a tavalyelőtti kimutatást. Utóbbi ok miatt a tavalyi hiányszám 15,3 milliárddal emelkedik, továbbá az idén nulladik havi bérként januárban kiutalt 77,3 milliárdos összeg szintén a 2004. évi szaldót rontja. Mindezek alapján egyértelmű, hogy a kormány nemcsak az idei évben tér el óriási mértékben a vállalt deficitcéltól, hanem 2003-ban és 2004-ben is ez volt a jellemző. Tavalyelőtt a várt 4,8 helyett 7,0, tavaly a konvergenciaprogramban vállalt 4,6-del szemben 6,6 százalék volt a hiány, az idén pedig 4,7 helyett 7,2 százalékos lesz az EU statisztikai hivatalának számításai szerint.
Ezekből világosan látszik, hogy egyrészt a deficitpálya lényegesen feljebb tolódott, másrészt pedig miközben a kabinet a folyamatos hiánymérséklést hangoztatja a nyilvánosság előtt, a deficit magas szinten beragadt, sőt az idei a tavalyelőttit és a tavalyit is meghaladja. Így pedig komoly veszélybe került a jövő évi 4,1 százalékos deficitcél is. Az elmúlt évek dinamikáját és egyéb determinációkat figyelembe véve lapunk véleménye szerint 5,5-6 százalék körüli évi hiánytervvel állhat elő a kormány 2006-ra.
Ugyan a kabinet kommunikációjában az Eurostat múlt héten Joaquín Almunia pénzügyi biztos által tolmácsolt véleménye után a pénzforgalmi hiánycél tartására koncentrál, az eurózónához való csatlakozás és az unió felé tett vállalások teljesítésének megítélése szempontjából valójában az eredményszemléletű deficitszám a lényeges. A pénzforgalmi célt pedig a kormány úgy kívánja teljesíteni, hogy a Budapest Airport Rt. értékesítése bevételének jelentős, 350 milliárd forintos részét elkönyveli költségvetési bevételként. Ez a tétel azonban az uniós kimutatás szerint nem számít egyenlegjavító tényezőnek. (Az Eurostat álláspontja szerint egyébként a pénzforgalmi hiány még így is közel 25 milliárddal nagyobb lehet az eddig vártnál.)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.