Több tucat amerikai és az Egyesült Államokon kívüli vállalat került szorult helyzetbe amiatt, hogy a múlt héten csődvédelmet kért az amerikai légipiac harmadik és negyedik helyezettje. A Deltának 28,3, a Northwestnek 17,9 milliárd dolláros hosszú lejáratú hitele van, de az üzletfelek inkább a rövid távú kinnlevőségeik miatt aggódnak.
A legnagyobb hitelezők a partner légitársaságok, a repülőgépgyártók és az utazási irodák, ám a repülőgépalkatrész-gyártók és azok beszállítói is keresztet vethetnek pénzükre, de még szerencsés esetben is jóval később juthatnak hozzá, mint tervezték. A Deltának 55 gépre szóló nem teljesített rendelése van a Boeingnél, összesen 3,7 milliárd dollár értékben. A Northwest 17 közepes járművet rendelt a nagy gyártótól, s ezeknek elvileg 2008-ban kellene megérkezniük, de a csődeljárás miatt erre várhatóan nem kerül sor.
A Boeing egyébként nem nagyon aggódik. A kínai, indiai és távol-keleti kereslet növekedése ugyanis ellensúlyozhatja a kiesést. Elemzői elismerik, hogy a csődök miatti visszamondások, illetve a már meglévő gépek egy részétől való szabadulás lefaraghatja az árakat a használt repülőgépek piacán, ám nem lesznek hatással az újakéra. Jobban fájhat a feje a kanadai Bombardier-nek és a brazil Embraernek, hiszen mindkét cég a legnagyobb üzleti partnerei között tartja számon a bajba jutott két amerikai vállalatot.
Aki csak teheti, hasznot akar húzni a helyzetből. Mindenekelőtt a hagyományos versenytársak, az American Airlines és a United Airlines csaphatnak le néhány kiemelt belföldi és észak-atlanti célállomásra. Mindkettő más-más globális tömörülés tagja, mint a SkyTeambe tartozó Delta-Northwest páros, így csoportjaik (OneWorld, Star Alliance) tagjai is nyerhetnek a becsődölt kettősön.
A diszkontrészpiacon a haszonlesők élén a Southwest Airlines áll, amely több mint harminc éve az ágazatban elsőként vezette be - és azóta is nyereségesen műveli - a diszkont üzleti modellt. "Agresszívek leszünk, mint még soha" - mondta a fapadosok minapi amszterdami csúcstalálkozóján Pete McGlade, a cég útvonal-tervezési alelnöke, amikor arról esett szó, hogy felfalja-e a cég a két becsődölt hagyományos légitársaság járatait. A vezető utalt arra is, hogy az ugyancsak meghosszabbított csődvédelem alatt lévő US Airways hálózata sem hagyja hidegen a Southwestet.
A két nagyágyú bukása miatt egyre több kisebb versenytárs bírálja igen hevesen a hatályos amerikai csődvédelmi törvényt. A hét elején az amerikai piacon erős kanadai WestJet Airlines főnöke kelt ki ellene, mondván: az amerikai cégek könnyedén csődvédelmet kérhetnek, s így nem lesznek kitéve a valós piaci versenynek. A Southwest vezetője szintén felháborodott ezen, de azt mondta: igazságos vagy sem, ezzel együtt kell élni, és úgy kell harcolnunk, ahogy csak tudunk.
Az amerikai légi közlekedésben már hagyománya van a csődeljárásoknak, az elmúlt 25 évben több mint száz társaság élt ezzel - túlnyomó többségük sikertelenül. Csak néhány nagy név az eltűntek közül: PanAm, TWA. Két sikeres céget azért felmutathatnak, a Continental Airlines 1983-ban és 1990-ben kért védelmet, és egyebek mellett a transzatlanti járatok bevezetésével túlélte a válságot. A másik a fapados America West, ez a cég a kilencvenes évek elején jelentett csődöt, majd a karcsúsítás és a teljes átszervezés után annyira megerősödött, hogy mostanra hitellel segítette ki a US Airwayst, és egybeolvadni készül vele.
A későbbi csődöket csak akkor kerülhetik el, ha elismerik, hogy a hagyományos üzleti modell megbukott. Dollárszázmilliókat emészt fel például, hogy a legtöbb amerikai cégnek 3-5 típusú járműből áll a gépparkja, alacsony a gépek kihasználtsága, a jelek szerint túl sokat költ szociális juttatásokra és a pilóták fizetésére, miközben lassan szabadul meg az alaptevékenységhez nem tartozó üzletágaktól, és nincs elegendő cash flow-ja az üzemanyag-felhalmozáshoz. Utóbbi létkérdés, hiszen az év eleji 25 dollárhoz képest ma már 70 dollárba kerül egy gallon hajtóanyag.
Kiút lehet a fúzió. A US Airways és az America West mellett a Delta és Northwest egybeolvadása látszik valószínűnek. Utóbbit magyarázhatja, hogy a Deltának bejáratott délkeleti és transzatlanti, a Northwestnek közép-nyugati és csendes-óceániai hálózata van, tehát jól kiegészítenék egymást. Ellene szól viszont, hogy alig van néhány hasonló típusú repülőjük, és több száz gépet kisebbre kellene cserélni a járatszámok kényszerű csökkentése miatt, a pilóták átképzése pedig szintén százmilliókat és sok időt igényelne.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.