Nagyon ritka az a vállalkozás, amelyik a kedvezőbb adózás miatt dönt szlovákiai befektetés mellett - összegezte tapasztalatait Varga Tibor, a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. pozsonyi kereskedelmi szolgálati irodájának vezetője. Annak a magyar vállalkozásnak éri ez meg, amelynek a tulajdonosa egyben bejelentkezik adóalanyként is. A társasági adó ugyan magasabb, mint Magyarországon (19 százalék), ám az osztalékadó nulla százalék, azaz a társasági adózás nagyjából a magyar szintet éri el. Így az szja-nál lehet "fogni". A munkavállalási, tartózkodási szabályozás liberális.
Szavaival egybevág a fém öltözőszekrényekre szakosodott MetaloBox tapasztalata. Major Péter igazgató "kellemes folyamatnak" nevezte a cégalapítást a szomszédos országban. Az ITDH-nál indultak, a pozsonyi irodától kapták a címlistákat, s a helyiekkel együttműködve nyitják meg éppen ma kereskedelmi irodájukat. Ajánlatos igénybe venni a helyi szakemberek, ügyvédek szolgáltatásait, mert a szabályozási környezet azért nem teljesen felel meg a magyarországinak - mondta Perényi Miklós, a környezetvédelmi, -gazdálkodási szolgáltatást kínáló N-Con ügyvezető igazgatója is. Major szerint a szlovákiai üzleti környezet kicsit "amerikaibb" a magyarnál, kevésbé bürokratikus, s inkább munkáltatóbarát, kevesebb a járulék, jóval kevesebb a munkavállalóknak biztosítandó szabadnap. Az pedig, hogy magyarok a befektetők, sem nem előny, sem nem hátrány, az élet egyéb területein esetleg észlelhető "felhang" az üzleti életben egyáltalán nem érezhető - tette hozzá.
Általában véve azok a vállalkozások, amelyek eddig nem voltak jelen a szlovák piacon, s nem ismerik az ottani működési feltételrendszert, nem indulnak el az ismeretlenbe az esetleges kedvezőbb adófeltételek ellenére sem - mondta Varga. Az N-Con esetében ugyan az adózási feltételek is számítottak a döntés meghozatalában, ám nem ez, hanem az volt az elsődleges szempont, hogy már ott legyenek, mire a szlovák környezetvédelmi szabályozás eléri a magyarországi szintet - fogalmazott Perényi. Hasonlóan a piacszerzés, az elkövetkező lehetőségekre való felkészülés motiválta a MetaloBoxot. Ahogy Major hozzátette: nem akkora a működési költségbeli különbség, hogy csak azért érdemes lenne áttelepülni. Ők a rengeteg autóipari, beszállítói beruházás nyomán a jövőben megteremtődő piaci lehetőségek miatt hozták létre helyi cégüket. Perényi szerint van verseny, de vannak rések is: cégüket januárban jegyezték be Szlovákiában, s hamarosan már meg is kötik az első szerződéseket.
Nem véletlen tehát, hogy 2000-2001 óta folyamatosan erősödik a magyarok befektetési kedve Szlovákiában. Heti négy-öt vállalkozás fordul az ITDH irodájához ilyen szándékkal, zömmel az áru- vagy szolgáltatáskereskedelemhez kapcsolódóan.
Miközben eddig jórészt a kis- és a nagyvállalatok jelentek meg a piacon, az elmúlt időszakban megnőtt az érdeklődés a mikro-, illetve a középvállalatok részéről is. Utóbbiak esetén az alaptőke már több millió korona körül mozog, ami 30-60 millió forintnak felel meg - mutatott rá Varga. Úgy látja, a környező országok közül Szlovákia jelenti talán a legkisebb kockázatot számukra, miközben a körülmények - például a pénzügyi és a külkereskedelmi technikai rendszerek, a piaci szokások - ott hasonlítanak a legjobban a magyarországihoz.
Miközben a Szlovák Nemzeti Bank adatai szerint eddig 756 millió dollárnyi magyar működő tőke áramlott be az országba, a szolgálat nyilvántartása szerint a magyar tőkekihelyezések szerződéses állománya már 1,9 milliárd dollár (ezek realizálódása az egyes befektetések előrehaladtával folyamatos). Zömét a nagyvállalatok adják (Mol, TriGránit, OTP, Danubius), de további mintegy hatezer vállalat van jelen. Magyarország az 5. legjelentősebb befektető az országban, ugyanakkor tavaly, amikor csak 838 millió dollár érkezett Szlovákiába, a magyarok - 191 millióval - vezették a sort, a második Ausztriát (189 millió) és a harmadik Csehországot (137 millió) előzve meg. Mindeközben folyamatosan bővül a kétoldalú áruforgalom. Minden bizonnyal van összefüggés a magyar tőkejelenlét erősödése és a között, hogy az idén az első fél évben a korábbi magyar passzívum aktívra fordult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.