Az állami iskolákban való tanítás Oroszországban lassan olyan foglalatossággá válik, amelyet csak jól kereső házastárs által eltartott személyek vagy a piac világában anyagilag reménytelenül leszakadó idealisták tudnak ellátni. A Bloomberg az általa közzétett tanévkezdési áttekintésében komor képet vázol a hajdan a nemzetközi fizika- és matematikaversenyeken taroló és az utóbbi száz évben 18 Nobel-díjast produkáló orosz közoktatás jelenlegi állapotáról.
A pedagóguspályán megmaradókra Oroszországban egyértelműen úgy tekintenek, mint akik az élet más területén - főképp a versenyszférában - végképp képtelenek megállni a helyüket, ezért inkább nyomorúságos fizetésért meghúzzák magukat valamilyen közoktatási státusban. Ezért az érintettek inkább titkolják valódi foglalatosságukat, amelynek társadalmi presztízse minden korábbit alulmúló szintre süllyedt. A hírügynökség idézi egy 29 éves - pedagógusfelmenők gyermekeként tevékenykedő - moszkvai tanárnő esetét, aki az 5800 rubeles (mintegy 203 dolláros) havi fizetés mellett a szüleinél lakik, hogy egyáltalán meg tudjon élni nyomorúságos javadalmazásból.
A tanári diplomát szerzetteknek csak mintegy 30 százaléka végez a képzettségének megfelelő tevékenységet, a többiek mind más pályát választottak maguknak. Az iskolák többsége a nyugdíjhoz közel álló vagy - az állomány közel 15 százalékát kitevő - nyugdíjas tanerővel kényszerül oktatási feladatainak ellátására. A pedagógusfizetések az országos átlagkeresetek felén állnak, a közalkalmazottak körében pedig csak a művészetekkel és a kultúrával foglalkozó státusokban keresnek kevesebbet. (VG)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.