Szomorú tanévkezdés Oroszországban
Az állami iskolákban való tanítás Oroszországban lassan olyan foglalatossággá válik, amelyet csak jól kereső házastárs által eltartott személyek vagy a piac világában anyagilag reménytelenül leszakadó idealisták tudnak ellátni. A Bloomberg az általa közzétett tanévkezdési áttekintésében komor képet vázol a hajdan a nemzetközi fizika- és matematikaversenyeken taroló és az utóbbi száz évben 18 Nobel-díjast produkáló orosz közoktatás jelenlegi állapotáról.
A pedagóguspályán megmaradókra Oroszországban egyértelműen úgy tekintenek, mint akik az élet más területén - főképp a versenyszférában - végképp képtelenek megállni a helyüket, ezért inkább nyomorúságos fizetésért meghúzzák magukat valamilyen közoktatási státusban. Ezért az érintettek inkább titkolják valódi foglalatosságukat, amelynek társadalmi presztízse minden korábbit alulmúló szintre süllyedt. A hírügynökség idézi egy 29 éves - pedagógusfelmenők gyermekeként tevékenykedő - moszkvai tanárnő esetét, aki az 5800 rubeles (mintegy 203 dolláros) havi fizetés mellett a szüleinél lakik, hogy egyáltalán meg tudjon élni nyomorúságos javadalmazásból.
A tanári diplomát szerzetteknek csak mintegy 30 százaléka végez a képzettségének megfelelő tevékenységet, a többiek mind más pályát választottak maguknak. Az iskolák többsége a nyugdíjhoz közel álló vagy - az állomány közel 15 százalékát kitevő - nyugdíjas tanerővel kényszerül oktatási feladatainak ellátására. A pedagógusfizetések az országos átlagkeresetek felén állnak, a közalkalmazottak körében pedig csak a művészetekkel és a kultúrával foglalkozó státusokban keresnek kevesebbet. (VG)


