BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Zöld út a bújtatott reklámnak

Az Európai Bizottság tegnapi ülése elfogadta az új televíziós irányelv tervezetét. A javaslat lehetővé tenné a bújtatott reklám alkalmazását, illetve lazítaná a reklámidőkre vonatkozó szabályozásokat.

Az audiovizuális politikáért felelős biztos, Viviane Reding által beterjesztett javaslat a televíziós hirdetési rendszer liberalizálását tűzte ki célul. A bújtatott reklám, az úgynevezett termékelhelyezés engedélyezésével a tévésorozatokban, filmekben felismerhető kereskedelmi cikkek, szolgáltatások bukkanhatnak fel. A legtöbb EU-tagállam jelenleg ezt tiltja, míg az USA-ban bevett gyakorlat több millió dolláros üzletet hoz az amerikai tévétársaságoknak. (A Handelsblatt által idézett adatok szerint a bújtatott reklámok amerikai piaca 2004-ben 30 százalékkal nőtt.) A bújtatott reklámokat bevezetni szándékozó javaslat szerint a nézőket a film elkezdése előtt tájékoztatni kell arról, hogy abban rejtett reklám szerepel. Az olyan bújtatott hirdetési formák, amikor a márkák a nézőket félrevezető módon jelennek meg a filmekben, továbbra is tilosak lesznek. Emellett a javaslat kimondja, hogy a bújtatott reklám nem kerülhet túlságosan előtérbe a filmekben, továbbá a hír-, a gyermek- és a vallási műsorokban ezentúl sem szerepelhetnek.
A reklámszabályok lazításával a hagyományos televíziótársaságok komoly bevételi forrásokhoz juthatnak, s erre szükségük is lehet a digitális és kábelcsatornákkal folytatott versenyben – írja a Financial Times. A bizottság javaslata azzal is érvel, hogy a termékelhelyezés már bevett gyakorlat az európai mozifilmek körében, így az egységes uniós szabályozás megalkotása a rendelkezések egységesítése, valamint a verseny erősítése miatt is fontos.
A reklámidőre vonatkozóan a tervezet megszüntetné azt a gyakorlatot, hogy a reklámokat csak blokkokban lehet közölni. Továbbá a jelenlegi helyzettel szemben a tévétársaságok a jövőben megválaszthatnák a számukra legjobb időpontot a reklámok sugárzására. A módosítások azonban nem változtatnának azon, hogy az óránkénti reklámok ideje továbbra sem haladhatná meg a 12 percet.
A bizottság tervezete a reklámra vonatkozó előírások lazítása mellett a technológiai fejlődést követve javaslatot tesz a nem lineáris szolgáltatók (pl. video on demand rendszerek, audiovizuális tartalmat közlő mobiltelefonok) szabályozására is. A most módosított, televízió határok nélkül elnevezésű irányelv (89/558/EGK) eredetileg csak a televíziótársaságok és más lineáris audiovizuális médiaszolgáltatók tevékenységét szabályozta.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.