Kíméletlen verseny kezdődik a felsőoktatási intézmények között, amelynek következtében néhány kénytelen lesz bezárni a kapuit, ugyanis nincs szükség hetvenkettőre. Legfőképp a kisebb városok főiskolái – például a bajai, a kalocsai, a szolnoki, a dunaújvárosi, az egri – vannak bajban, azok, amelyeknek sem elég felkészült oktatója, sem elég jó képességű diákja nincs, ráadásul olyan szakembereket képeznek, akikre nem nagyon tart igényt a munkaerőpiac. Túl sok helyen lehet pedagógus, jogi és közgazdasági szakon tanulni, a munkahelyek viszont megnézik, reménybeli munkavállalójuk hol szerezte a diplomáját. Néhány egyetemi, főiskolai oklevél anynyit sem ér, mint a papír, amelyre nyomták.
A szaktárca nem önkényesen szabja meg, melyek maradhatnak meg és melyek nem. A felsőoktatási törvény olyan rendszert hozott létre, hogy a színvonal döntsön erről – mondta el lapunknak Bakos Károly, az Oktatási és Kulturális Minisztérium főtanácsosa. A kormány minden évben meghatározza az államilag támogatott felvehető keretszámot összességében, illetve képzési területek és munkarend szerint. Az egyetemek, főiskolák kapacitását – amely az államilag támogatott és a költségtérítéses képzésben részt vevők számából adódik – pedig a tulajdonos, illetve egy szempontrendszer alapján a regisztrációs központ határozza meg. A döntés során megvizsgálják, mely egyetemeket, főiskolákat, szakokat jelölték meg a legjobban felkészült felvételizők az első helyeken, s milyen vizsgaeredményeket értek el. Így a jelentkezők választásának megfelelően remélhetőleg a színvonalas képzést nyújtó intézmények jutnak több állami finanszírozású helyhez. A többiek pedig vagy kevesebb ilyen lehetőséghez jutnak, vagy többségében költségtérítéses hallgatókat vesznek fel.
A tárcánál nem alakult ki vélemény arról, hány intézmény megmaradása lenne ideális.
„Mi az elmúlt évtizedekben – korábban mint a Miskolci Egyetem főiskolai kara – már hozzászoktunk az egészséges halálfélelemhez” – közölte a Világgazdasággal Bognár László, a Dunaújvárosi Főiskola rektora. A közgazdászokat, kommunikációs szakembereket képző intézmény vezetője egyetért azzal, hogy a minőségnek előtérbe kell kerülnie, de úgy véli, nem csak ezen szempontok alapján dől el, kik maradhatnak talpon és kik nem. Bognár attól tart: az intézkedéssorozatnak az a célja, hogy – a most folyó kórházátszervezéshez hasonlóan – a régi budapesti és a nagyvárosi egyetemek, főiskolák, centrumok éljék túl a változásokat, csak ezt a kormány nem meri kimondani. A többi vidéki intézményt pedig a sorsára hagyják, holott sok esetben ezekben színvonalasabb képzés folyik. Jellemző a helyzetre, hogy a kapacitásvizsgálat is bemondás alapján működik, s nem akkreditált módon.
A rektor szerint a Dunaújvárosi Főiskolán az utóbbi években nőtt a hallgatói létszámuk, jelenleg ötezren tanulnak náluk – köztük száz külföldi –, ötmilliárdos bevételhez jutnak évente, fejlett infrastruktúrájuk van. Így, bár lesznek beiratkozási gondjaik, biztos benne, hogy nem véreznek el.
A közgazdászokat képző kalocsai Tomori Pál Főiskola figyelembe veszi a munkaerő-piaci igényeket, s nagy hangsúlyt helyez a gyakorlati oktatásra, tehát mindent megtesznek annak érdekében, hogy a diploma mellé piacképes tudást adjanak a diákjaiknak – mondta el lapunknak Meszlényi Rózsa. A rektor szerint az is mellettük szól, hogy a 42 főállású oktatójukból 26 minősített, s tanáraik nagy része vállalatoknál, pénzintézeteknél is dolgozik. Ugyanakkor az intézmény irányítója tisztában van vele: nagy lesz a verseny, és a változásokból azok az intézmények fognak profitálni, amelyeknek nagy hírnevük van, vagy pedig megfelelő rugalmassággal tudják kezelni a kialakuló helyzetet. Ezért kollégáival járják a középiskolákat, hogy személyesen találkozzanak a tanulókkal és szüleikkel, és információkkal szolgáljanak a leendő hallgatóknak. A rektor mindazonáltal azt tartja a legfontosabbnak, hogy a változásokra a lehető leggyorsabban, a megfelelő módon tudjanak reagálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.